Explorers in the childhood school’s secret garden: ants, months and plants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e105884

Keywords:

Experience Report, Kindergarten, Children, Secret Garden, Science Education

Abstract

This text aims to describe an experience of exploring nature with preschool children in the kindergarten of an Early Childhood Education institution — Explorers in the Preschool's Secret Garden: Ants, Moths, and Many Plants. We conducted theoretical incursions mediated by a metamemory exercise that recalls a context of exploration through/in nature, developed with 5-year-old children in Goiânia, Goiás, Brazil, in 2022, based on the premises of the fields of Early Childhood Education and Science Education. By encouraging explorations in a garden, playing with a "scientist's magnifying glass," the children recognized animals and plants, and discussed life and death, thus constituting living and active knowledge for understanding the world.

Author Biography

José Firmino de Oliveira Neto, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Pedagogia (Unip) e Ciências Biológicas - Licenciatura (UEG); especialização em Formação em Educação a Distância (Unip); mestrado em Educação em Ciências e Matemática (UFG), doutorado em Educação em Ciências e Matemática (UFG) e estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFF). Atualmente é Professor Adjunto da Faculdade de Educação (Área: Ciências Naturais) da Universidade Federal de Goiás, atuando no curso de Pedagogia. É membro dos seguintes grupos: Núcleo de Formação de Professores da FE/UFG; Rede de Pesquisadores sobre professores do Centro-Oeste (Redecentro-UFG) e Círculo de Estudo e Pesquisa Formação de Professores, Infância e Arte (UFF). É membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências; Associação Brasileira de Ensino de Biologia/Regional 4, nessa última é membro do conselho deliberativo da Regional 4 (Gestão 2023-2025). É integrante da Gestão Colegiada do Fórum de Licenciatura da UFG (Gestão 2023-2025/ 2025-2027). É coordenador do Ateliê Pedagógico da FE/UFG (NUFOP/UFG) e da Área de Ciências Naturais da FE/UFG. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Pesquisas sobre pesquisas, Formação de professores-professoras, Ensino de Ciências e Biologia; Educação Infantil e Literatura Infantil.

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Published

2025-09-17