Early Childhood Education and school failure: from compensation of shortages to effectiveness of preschool education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e99607Keywords:
Early Childhood Education, School failure, Compensatory Education, School performance factorsAbstract
The objective here is to apprehend, in the historical movement, the relationship between early childhood education and school failure especially in the Theory of Cultural Need and compensatory education, also reaching the echoes of this movement in the contemporary discourse of effectiveness of preschool care. This is a study of historical-exploratory nature. It was found that the Theory of Cultural Deprivation highlights the cultural lack of poor children as the main source of school failure. Compensatory education proposals cause unrealistic expectations in preschool education by disregarding the socioeconomic nature of school failure. The defense of the effectiveness of early childhood education in contemporary discourse presents continuities and discontinuities of this movement.
References
ANDRADE, Lucimary Bernabé Pedrosa de. Educação Infantil: discurso, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Cultura Acadêmica; Editora UNESP, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/109136?show=full.
ARCE, Alessandra. A Infância brasileira e a história das ideias pedagógicas: rastros e traços de uma construção social do ser criança. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil,1988.
BRASIL. LEI No 8.069, DE 13 DE JULHO DE 1990, que dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, 1990.
BRASIL. Resolução no 5, de 17 de dezembro de 2009, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, 2009.
CAMPO, Maria Malta; HADDAD, Lenira. Educação infantil: crescendo e aparecendo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 80, p. 11–20, 1992. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/998/1007. Acesso em: 25 ago. 2021.
CAMPOS, Maria Malta. Educação infantil: o debate e a pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 101, n. jul., p. 113–127, 1997.
CAMPOS, Maria Malta; BHERING, Eliana Bahia; ESPOSITO, Yara; GIMENES, Nelson; ABUCHAIM, Beatriz; VALLE, Raquel; UNBEHAUM, Sandra. A contribuição da educação infantil de qualidade e seus impactos no início do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 1, p. 15–33, 2011. a. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000100002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 ago. 2021.
CAMPOS, Maria Malta; ESPOSITO, Yara lúcia; BHERING, Eliana; GIMENES, Nelson; ABUCHAIM, Beatriz. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais Brasileiras. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 142, p. 20–54, 2011. b. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742011000100003&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 23 ago. 2021.
FERRARI, Alceu R. Pré-escola para salvar a escola? Educação & Sociedade, São Paulo, v. ano IV, n. 12, p. 29–37, 1982.
FERRARI, Alceu R. Evolução da educação pré-escolar no Brasil no período de 1968 a 1986. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 69, n. 161, p. 55–74, 1988.
FERRARI, Alceu R. Atendimento escolar básico - problemas de diagnóstico. In: SOARES, Magda B. e outros (org.). Escola Básica. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1994. p. 9–24.
FREITAS, Marcos Cesar de. História Social da Infância no Brasil. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
FRONER, Emanuele; SUDBRACK, Edite Maria. Educação Infantil: direito ou obrigação? Reflexos da lei 12.796/2013. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017.
GARDINAL-PIZATO, Elaine Cristina; MARTURANO, Edna Maria; FONTAINE, Anne Marie Germaine Victorine. Acesso à educação infantil e trajetórias de desempenho escolar no ensino fundamental. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 22, n. 52, p. 187–196, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2012000200005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 30 ago. 2021.
GOUVÊA, Maria Cristina Soares; GERKEN, Carlos Henrique Souza. Desenvolvimento humano: história, conceitos e polêmicas. São Paulo: Cortez, 2010.
GRAMSCI, Antônio. Cartas do cárcere, v. 1: 1926-1930. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
HARVEY, Davis. O neoliberalismo: história e implicações. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
HESS, Robert; BIRREN, James; GEWIRTZ, Jacob; SIGEL, Irvin. Conceitos de privação e de desvantagem. In: PATTO, Maria Helena Souza (org.). Introdução à psicologia escolar. 2. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 1983. p. 76–86.
HOBSBAWM, Eric J. A era das revoluções: 1789-1848. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
HUNT, J. Mcvicker. O uso de programas pré-escolares de enriquecimento como um antídoto para a privação cultural: bases psicológicas. In: PATTO, Maria Helena Souza (org.). Introdução à psicologia escolar. 2. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 1983. p. 87–128.
JACÓ-VILELA, Ana Maria; FERREIRA, Arthur Leal; PORTUGAL, Francisco Teixeia (Orgs.) História da psicologia: rumos e percursos. 3 ed., rev ed. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2013.
KAGAN, Sharon Lynn. Qualidade na educação infantil: revisão de um estudo Brasileiro e recomendações. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. n. 142 jan./abr., p. 56–67, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/XYn3p6P8Zdf5BP7ZcByg5yQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2021.
KISCHIMOTO, Tizuco Morchida. Os jardins de infância e as escolas maternais de São Paulo no início da República. Cadernos de Pesquisa, v. 64, n. fev., 1988.
KRAMER, Sonia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.
LEMOS, Adriane Guimarães de Siqueira. PNE (2014-2024) e a Educação Infantil: embates na proposição das políticas de estado para a criança. In: DOURADO, Luiz Fernandes (org.). PNE, políticas e gestão da educação: novas formas de organização e privatização. Brasília: Anpae, 2020. p. 145–162. Disponível em: https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/BibliotecaVirtual/10-Livros/PNE-politicas-e-gestao-novas-formas-de-organizacao-e-privatizacao.pdf.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
MELHUISH, Edward. Efeitos de longo prazo da educação infantil: evidências e política. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 124–149, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742013000100007&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 1 set. 2021.
MONARCHA, Carlos (Org.). Educação da infância brasileira: 1875-1983. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
MOSS, Peter. Qual o futuro da relação entre educação infantil e ensino obrigatório? Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 142 jan/abr., p. 142–159, 2011. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/122/126. Acesso em: 30 ago. 2021.
OLIVEIRA, Zilma Ramos De. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
PASCAL, Christine; BERTRAM, Anthony; HEASLIP, Peter. Mudanças no contexto da formação do educador infantil na Europa. In: AMADO, Tina (org.). Creches e Pré-escolas no Hemisfério Norte. 2. ed. São Paulo: Cortez: Fundação Carlos Chagas, 1998. p. 299–315.
PATTO, Maria Helena Souza. Privação Cultural e Educação Pré-Primária. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1977.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 1. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 1993.
PATTO, Maria Helena Souza. Mutações do Cativeiro: escritos de psicologia e política. 1. ed. São Paulo: Hacker editores/Edusp, 2000.
PATTO, Maria Helena Souza (org.). Introdução à psicologia escolar. 2. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 1983.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
TAGGART, Brenda; SYLVA, Kathy; MELHUISH, Edward; SAMMONS, Pam; SIRAJ-BLATCHFORD, Iram. O poder da pré-escola: evidências de um estudo longitudinal na Inglaterra. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 142, p. 68–99, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742011000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 ago. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
