The construction of quality in the pedagogical day-to-day life of toodler and preschools: a case study of the Observatory of Childhood Culture - OBECI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104925

Keywords:

Quality, Early Childhood Education, Case study, Pedagogical day-to-day life, Pedagogy

Abstract

Since its establishment as the first stage of Basic Education (Brasil, 1996), Brazilian Early Childhood Education has been guided by various normative documents on quality in the provision and retention of baby and children. Considering Dahlberg, Moss e Pence (2003) critiques about the risk of transforming quality discourse into decontextualized metrics (technologies of distance), this article proposes a reflection on quality construction as a formative, participatory, and contextualized dimension, developing the concept of proximity technology. Grounded in Oliveira-Formosinho (2009), Moss, Pence and Dahlberg (2003), Bondioli (2004), and Zabalza (1998), the study analyzes the pedagogical dimension through a case study of a three-year-old class in a public school, using data from the documentary process and training meetings developed by the Observatory of Childhood Culture, a community for research, innovation, and professional development support. The analysis highlights quality parameters and indicators embodied in pedagogical practices developed through the partnership between Observatory of Childhood Culture and the public school, arguing that quality implementation materializes in pedagogical day-to-day lifre through the adopted pedagogical approach.

Author Biography

Paulo Sergio Fochi, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutor em Educação na linha de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares (USP) com bolsa sanduíche (CAPES) na Universitad de Barcelona - UB; Mestre em Educação na linha Estudos sobre Infância (UFRGS) com estágio de missão científica na Universidad Publica de Navarra; Especialista em Educação Infantil (Unisinos), Especialista em Gestão e Organização de Escola (Unopar) e Licenciado em Pedagogia (Unopar). Professor do curso de Pedagogia (Unisinos) e Coordenador e professor do curso de especialização em Educação Infantil (Unisinos). Pesquisador colaborador do Contextos Integrados em Educação Infantil (USP/ CNPq). Membro da Associação Criança (Braga/Portugal) e Membro do Special Interest Group - SIG Birth to Three (European Early Childhood Education Research Association - EECERA). Coordena o OBECI - Observatório da Cultura Infantil. Foi um dos quatro consultores e redatores para a construção do documento da Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil (MEC). Atua no assessoramento de escolas e redes de Educação Básica e em produções culturais e artísticas para crianças. Tem publicado especificamente no campo da Pedagogia da Infância, Educação Infantil, Bebês e Formação em Contexto.

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Published

2025-10-31

Issue

Section

Dossiê: Parâmetros de qualidade da educação infantil: disputas, conflitos e desafios