Nurturing quality in early childhood education in/with nature: an undertone conversation with a community of practice
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104931Keywords:
Early childhood education, More than human world, Professional developmentAbstract
Concerns about quality in education tend to reveal the inexorable weight of the sciences of the bigger, the quantifiable, the established, the dominant. Systems are sought to monitor and measure educational environments, pedagogical practices and children's learning, in which the data generated is compared and hierarchized, producing greater policies and pedagogies. In this focus group interview, we will explore the journey of a community of practices made up of nursery school teachers, teachers and higher education researchers who, for the last four years, have been venturing into more and less urban spaces of nature and culture with children aged 0 to 6 in the south of Portugal. Throughout the talk, stories will be told of training that, based on the principles of pedagogical isomorphism, promote other relationships between children and the world. In this way, the quality of early childhood education is rethought in a smaller tone, a tone that “undermines” the dominant one by inventing ways of becoming with.
References
DESPRET, Vinciane; STENGERS, Isabelle e HARAWAY, Donna (2019). La tentation de l'innocence. Conversation avec Isabelle Stengers et Donna Haraway (conduzida por Despret). In: CAEYMAEX, F.; DESPRET, V. e PIERON, J. (orgs.) Habiter le Trouble avec Donna Haraway. Paris: Éditions Dehors, 2019. p. 321-353.
GONÇALVES, Andreia; GOMES, Elisabete X.; FOLQUE, Maria Assunção; MENDES, Maria do Carmos, REIS, Marta; ALMEIDA, Tiago e KENE, Vanessa. Nós no mundo: o projecto OutGoing - criança, natureza e cultura em relação no interior do MEM. Escola Moderna: Revista do Movimento da Escola Moderna, Lisboa, n.º 11, 2023, p. 21-29.
HARAWAY, Donna. When Species Meet. Minnesota: University of Minnesota Press, 2008.
HARAWAY, Donna. Manifeste des Espèces Compagnes. Paris: Ed. Climats, 2018.
HARAWAY, Donna. Vivre avec le Trouble. Vaulx-en-Velin: Éditions des mondes à faire, 2020.
HARAWAY, Donna; PORTE, Xavier de la. Récits pour notre temps - Donna Haraway. Lyon: Presses Universitaires de Lyon, 2004.
INGOLD, Tim. Antropologia e/como educação. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2020.
LATOUR, Bruno. Seven Objections Against Landing on Earth. General Introduction. In LATOUR, Bruno.; WEIBEL, Peter. Critical Zones. The Science and Politics of Landing on Earth. Boston: MIT Press, 2020. p. 1-8.
LEVY-LEBLOND, Jean-Marie. Aux contraires: L'exercice de la pensée et la pratique de la science. Paris: Gallimard, 1996.
MORIZOT, Baptiste. Manières d'être vivant - enquêtes sur la vie à travers nous. Arles, Actes Sud, 2020.
PIRES, Flávia Ferreira; SANTOS, Patrícia Oliveira Santana dos. O uso de grupos focais na pesquisa etnográfica com crianças. Zero-a-Seis, v. 1, nº 40, 2019, p. 318-342.
POWERS, Robert. Assombro. Lisboa, Editorial Presença, 2022.
RASTEIRO, Ana; FOLQUE, Maria Assunção; VALENTE, Mariana; GOMES, Elisabete X.; SIMÕES, Ana; ILHÉU, Maria; PIRES; Ana Luísa; ALMEIDA, Tiago e ARESTA, Fátima. Do Projeto Outgoing - repensar modos de relação com o mundo. Infância na Europa Hoje, Lisboa, n.º 5, 2023, p. 9-14.
SERRES, Michel. Le Tiers-Instruit. Paris, François Bourin, 1991.
TSING, Anna. Arts of Inclusion, or How to Love a Mushroom. Manoa, Haway, v. 22, n.º 2, p. 191-203, Winter, 2010. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41479491
TSING, Anna. La champignon de la fin du monde. Sur les possibilités de vivre dans les ruines du capitalisme. Paris, La Découverte, 2017.
VALENTE, Mariana; ILHÉU, Maria. Romances com a Terra: diálogos sobre educação. Lisboa, Caleidoscópio_Educação e Artes Gráficas, 2021. Disponível em: doi:https://doi.org/10.30618/9789896587130
WOODHEAD, Martin. In search of the rainbow: Pathways to quality in large-scale programmes for young disadvantaged children. Hague: Bernard van Leer Foundation, 1996.
ZABALZA, Miguel. Criterios de calidade en la educacion infantil - conferência. Congresso de Madrid, 1999.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elisabete Xavier Gomes, Maria Assunção Folque, Mariana Valente, Vanessa Santos Kene

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
