Did you know that your student that is being long to alphabetize is agitated and inattentive only an oral breather it can be?

Authors

  • Katia Andréia Kühn Chedid Colégio Dante Alighieri
  • Renata Di Francesco Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2008n17p230

Abstract

This article presents another look at a new factor that could interfere with the literacy of children: the oral breathing. Thus, discussions on the key symptoms, biological factors and finally, some considerations that will help us to think improvements to the learning of children do in their initial literacy.

Author Biographies

Katia Andréia Kühn Chedid, Colégio Dante Alighieri

Possui Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992). Atualmente é orientadora educacional do Colégio Dante Alighieri e Pesquisadora na Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Orientação e Aconselhamento, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, neurociência, alfabetização, respiração oral, psicopedagogia e bullying.

Renata Di Francesco, Universidade de São Paulo

Médica otorrinolaringologista, doutora em Medicina pela Faculdade de Medicina da USP.

Published

2008-09-15