The multiple language forms of children in Malaguzzian Pedagogy: reflections with Pedagogy students

Authors

  • Pedro Neto Oliveira de Aquino Universidade Federal do Ceará
  • Cristiane Amorim Martins Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p183

Abstract

The present paper has the goal of presenting and discussing a teaching experience in higher education, specifically in the curricular component of Early Childhood Education, in a undergraduate course of Pedagogy of the College of Education in the Federal University of Ceará. This experience addressed the multiple languages forms of children and how they can best be promoted and estimulated in the context of early childhood education, with reference to the Malaguzzian Pedagogy.The analysis of the data constructed by the experiment resulted in reflections on the students' conceptions about children, the teachers and the school, as well as on their perception of the experiences with multiple languages forms. Teaching practice has contributed to the development of the instructor as a teacher in training, especially with regard to the exercise of listening, which enables the teacher to know the previous knowledge of his students, articulating them with new knowledge produced by science, in this experience, produced by the field of studies of early childhood education.

Author Biographies

Pedro Neto Oliveira de Aquino, Universidade Federal do Ceará

Graduado em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Foi bolsista do Programa de Iniciação à Docência (PID) no campo da Educação Infantil, especificamente, nas disciplinas de Educação Infantil e Proposta Pedagógica e Práticas de Educação Infantil (2016 - 2017). Atuou como bolsista de pesquisa (2015 - 2017), por meio do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), no projeto "A construção da identidade étnico-racial em crianças de três anos no contexto da creche", coordenado pela Profª. Drª. Silvia Helena Vieira Cruz. É integrante do Grupo Gestor do Fórum de Educação Infantil do Ceará e integra o comitê cearense da Campanha Nacional pelo Direito à Educação por este mesmo fórum. É professor da educação básica na escola Vila (Fortaleza-CE).

Cristiane Amorim Martins, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2009). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Psicologia Educacional e de Educação Infantil, atuando principalmente com os seguintes temas: educação infantil, pesquisa com crianças, formação de professores e brincadeira. 

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Published

2019-03-27