"Get out, prejudice!" a project to raise awareness of differences, through the works of author Ruth Rocha
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p199Abstract
The project was developed in a pre-school group linked to the Center for Integral Attention to Children and Adolescents, in the city of Rio Grande - RS. The class consisted of 15 children between 4 and 5 years old and two teachers, one of whom was visually impaired. Most of the children were entering school for the first time and had not yet interacted with disabled people. Thus, seeking to articulate the enchantment of Brazilian children's literature and respect for differences, Ruth Rocha'sworkswerechosen as theguidingprinciplesoftheprojectbecausethey are original andfunnarrativesthatthemedifferentdailysituations, respect for otherness, as well as aspects of the children's imagination. Among the main results achieved, it is not eworthy that this group of children was learning to live with the differences and the needs of the other from an early age, evidenced in a relationship of trust and friendship with the teachers, with no furtherdistinctionbetweenthetwo. Linked to this is the insertion of children intoliteracy practices, including the social uses of writing in their daily lives.
References
BARBOSA, Maria Carmem Silveira e HORN, Maria da Graça Souza. Projetos Pedagógicos na Educação Infantil. Porto Alegre, Artmed, 2008.
BETTELHEIM, Bruno. Introdução: a luta pelo significado. In: A Psicanálise dos contos de fadas. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Crianças e cultura escrita. In: Ministério da Educação,
Secretaria de Educação Básica. Linguagem oral e linguagem escrita na educação infantil: práticas e interações. 1.ed. Brasília: MEC/SEB, 2016. Disponível em: <http://www.projetoleituraescrita.com.br/wp-content/uploads/2017/08/Caderno_3.pdf >. Acesso em: 16 set. 2018.
KAMII, Constance. A Criança e o Número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 1990.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Autêntica 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.