Children's perceptions about gender relationships from the interactions life between people and in the company of a male teacher and a female teacher in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p632Abstract
The article analyzes the perceptions of five-year-old children about gender relations experienced among themselves and in company of a female teacher and a male teacher in a Early Childhood Education school in Belo Horizonte, Minas Gerais. The theoretical-methodological framework aggregates feminist studies and gender studies in the proposition an ethnography with 7 five-year-old girls, 18 five-year-old boys, a female teacher and a male teacher in Early Childhood Education. The instruments of data production were participant observation, interviews and drawings articulated with the children's speeches. It was identified that the gender relations experienced within the peer group (intra-generational relationships) and in the company by the male teacher and the female teacher (intergenerational relationships) were perceived by the children. The conclusions of the study point to urgency for gender issues to appear in pedagogical projects of Early Childhood Education, especially when a male teacher works with children.
References
ANYON, Jean. Interseções de gênero e classe: acomodação e resistência de mulheres e meninas às ideologias de papéis sexuais. Cadernos de Pesquisa. 1990; (73): 13- 25.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico. Brasília, 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 20/2009. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2009.
CARVALHO, Marília Pinto de. O conceito de gênero no dia a dia da sala de aula. In: Revista de Educação Pública. Cuiabá, v. 21 n. 46, p. 401-412 maio/ago. 2012.
CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do professor da educação básica. Série Documental - Relatos de Pesquisa, v. 41, p. 1-67, 2018.
CERISARA, Ana Beatriz. Professoras de Educação Infantil: entre o feminino e o profissional. Coleção Questões da Nossa Época. São Paulo: Cortez, 2002. 120 p.
COHN, Clarice. Antropologia da Criança. São Paulo: Jorge Zahar, 2005.
CONNELL, Robert William. Políticas da masculinidade. In: Educação e Realidade. Vol. 20 (2), jul/dez. 1995, p. 185-206.
CRUZ, Elizabete Franco. “Quem leva o nenê e a bolsa?”: o masculino na creche. In: ARILHA, Margareth; RIDENTI, Sandra Gouretti Unberhaum; MEDRADO, Benedito (Orgs.). Homens e masculinidades: outras palavras. São Paulo: ECOS/Ed. 34, 1998.
DUARTE, Fabiana. Professoras de bebês: as dimensões educativas que constituem a especificidade da ação docente. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
GONÇALVES, Fernanda; ROCHA, Eloisa Acires Candal. Indicativos da produção científica para a educação dos bebês e crianças bem pequenas no contexto da Educação Infantil. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 19, n. 36, p. 397-410, 2017.
GRAUE, Elizabeth & WALSH, Daniel J. Investigação etnográfica com crianças: teoria, métodos e técnicas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
JAEGER, Angelita Alice; JACQUES, Karine. Masculinidades e docência na Educação Infantil. Revista Estudos Feministas, v. 25, n. 2, p. 545-570, 2017.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 8ª ed. – Petrópolis: Vozes, 1997. 159p.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. “De perto e de dentro: notas para uma antropologia urbana”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo: SP; 17 (49), 11-31. 2002.
MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação & Sociedade. Campinas, vol. 26, n. 91, 2005, p. 391-403.
MONTEIRO, Mariana Kubilius; ALTMANN, Helena. Homens na Educação Infantil: olhares de suspeita e tentativas de segregação. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 153, p. 720-741, 2014.
MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. São Paulo: Moderna, 1999. 80 p.
NILCHOLSON, Linda. Interpretando o gênero. Estudos Feministas, vol. 8, nº 2, 2000. P. 9- 42.
PROUT, Alan; JAMES, Allison. A new paradigm for the Sociology of childhood? Provenance, Promise and Problems. In: JAMES, Allison; PROUT, Alan (Ed.). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporany Issues in the Sociological Study of Childhood. London 1997 (second edition). The Falmer Press. p. 7-34.
RAMOS, Joaquim. Um estudo sobre os professores homens da Educação Infantil e as relações de gênero na rede municipal de Belo Horizonte – MG. Belo Horizonte, 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. 139f.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Socialização de gênero na Educação Infantil: continuidades e rupturas vivenciadas pelas crianças na família, na igreja e na escola. Educação (Santa Maria), v. 42, n. 3, set./dez. 2017, pp. 731-750.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares (orgs). Estudos da Infância: educação e práticas sociais – Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.
SAYÃO, Deborah Thomé. Relações de gênero e trabalho docente na Educação Infantil: um estudo de professores em creches. 2005. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Florianópolis.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, vol. 20, (2), jul/dez. 1995.
SILVA, Peterson Rigato da. Não sou tio, nem pai, sou professor! A docência masculina na Educação Infantil – Campinas, SP: 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Estadual de Campinas. 222f.
SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: Tomaz Tadeu da Silva. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Uma introdução aos estudos culturais em educação. 1ed.Petrópolis: Vozes, 1995, v. 1, p. 190-207.
SOUZA, José Edilmar de. Homem docência com crianças pequenas: um olhar das crianças de um centro de Educação Infantil. 37ª Reunião Nacional da ANPED, 37, 2015, Florianópolis. Anais. Florianópolis: UFSC, 2015. p. 1-17.
TEIXEIRA, Adla Betsaida Martins. Distinção de gênero e seus reflexos na formação de docentes e discentes. In: Dra. Adla Betsaida Martins Teixeira. (Org.). Temas Atuais em Didática. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009, v. 1, p. 1-12.
THORNE, Berry. Gender Play: girls and boys in schools. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. 1993.
VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Creches no Brasil: de mal necessário a lugar de compensar carências rumo à construção de um projeto educativo. Belo Horizonte, 1986. 347f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.