Childhood government in contemporary Brazil: mutations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e81100

Abstract

This paper works with the idea that childhood has no perspective of emancipation, due its guardianship by the adults. This is supported by René Schérer’s philosophy of childhood. The paper investigates the childhood government in contemporary Brazil. Presents the hypothesis that it was produced, since the end of the military government, in 1985, a “democratic governmentality” sustained by the Foucault’s concept of governmentality. The children are taken as “subjects of rights” and governed as citizenships. It means another way of guardianship. Public policies in Education are mobilized to sustain the hypothesis. Some changes can be seen since 2016 in the Brazilian childhood government and the article concludes with interrogations about these mutations.

Author Biography

Silvio Gallo, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Campinas, São Paulo

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1986), mestrado em Educação (1990), doutorado em Educação (1993) e livre docência em Filosofia da Educação (2009), todos pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é Professor Titular (MS-6) da Universidade Estadual de Campinas. Desde 2007 é bolsista produtividade do CNPq. Membro de diversas associações científicas do campo da Filosofia da Educação no Brasil e no exterior, foi Presidente da SOFIE - Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação entre 2014 e 2018 e atualmente preside a SOFELP - Sociedade de Filosofia da Educação dos Países de Língua Portuguesa. É co-editor da Revista Fermentario, publicada pela FFyH da Universidad de la República (Uruguai) e pela FE-Unicamp e Editor Chefe da Revista Pro-Posições, da Faculdade de Educação da Unicamp. Editor responsável pela Editora FE-Unicamp. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia francesa contemporânea e educação, ensino de filosofia, filosofia e transversalidade, anarquismo e educação. 

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Published

2021-08-16