Guiding principles of the Pikler Approach: The Piklerian view on the perspective of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83643Keywords:
Pikler approach. Early Childhood. Slow or different development. Early Childhood Education. Inclusive Education.Abstract
The article stands out for the relevance of the Pikler’s approach contributions to Inclusive Education in early childhood. In this period, significant changes occur for child development that are primordial, such as the cognitive and motor skills development, which is no different for children with disabilities. In this context, the study aims to contribute to inclusive pedagogical practice in Early Childhood Education, drawing on the pedagogy of details for educators to recognize infants and very young children. An analysis of the literature survey on the Pikler approach was carried out, mapping this knowledge through a qualitative review. For this study, the research was devoted to the analysis of the chapter "Slow or different development" from the book "Pikler approach: early childhood education" (2016). Through this critical reflection, it can be concluded that Pikler's assumptions are of an educator's view that considers the differences, individualities and potentialities of children with slow or different development, respecting the importance of temporality.
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. Porto Alegre. v. 16, 2010. Disponível em: < https://www.amavi.org.br/arquivo/areas-tecnicas/educacao-desporto/freiavi/2014/As_Especificidades_da_Acao_Pedagogica.pdf>. Acesso em: 18 jun.2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 15 ago.2021.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC, 2001.Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm > Acesso em: 19 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Educar na Diversidade: Material de Formação Docente. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/educarnadiversidade2006.pdf>. Acesso: 17 ago.2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192>. Acesso em: 19 ago. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 15 ago. 2021.
CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6 ed. Brasília:MEC, SEB, 2009. Disponível em: < http://www.uac.ufscar.br/domumentos-1/CRITERIOS.pdf>. Acesso em: 17 ago.2021.
DALBEM, Juliana Xavier; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. Teoria do apego: bases conceituais e desenvolvimento dos modelos internos de funcionamento. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 57, n. 1, p. 12-24, 2005. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v57n1/v57n1a03.pdf> Acesso em: 23 ago. 2021.
DE ARAÚJO LIRA, Rejane Maria; DIAS, Adelaide Alves. Formação e profissionalização de professores (as) da Educação Infantil. Debates em Educação, v. 14, p. 332-352, 2022. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12690>
Acesso em: 18 jun. 2022.
FALK, Judit. (Org.). Educar os Três Primeiros Anos, a experiência de Lóczy. 2. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2011.
FALK, Judit. (Org.). Abordagem Pikler: educação infantil. 2. ed. Coleção primeira infância: educar de 0 a 6 anos. São Paulo: Ominisciência, 2016.
FOCHI, Paulo Sérgio; CARVALHO, Carina; DRECHSLER, Claudia F. Bergamo. Contribuições de Emmi Pikler para a educação de bebês nos contextos brasileiros. In: Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: < https://repositorio.ufsm.br/handle/1/2310 > Acesso em: 12 ago. 2021.
KÁLLÓ, Éva; BALONG Gyorgyi. As origens do brincar livre. Coleção primeira infância: educar de 0 a 6 anos. São Paulo: Ominisciência, 2017.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MELLO, Suely Amaral. Prefácio à segunda edição brasileira. In: Educar os Três Primeiros Anos, a experiência de Lóczy. 2. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2011.
NABINGER, Sylvia. Por que capacitar os Profissionais da Educação? In: II Seminário Internacional: Marco Legal da Primeira Infância. 2014. Disponível em: < https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/comissoes/comissoes-temporarias/especiais/54a-legislatura/pl-6998-13-primeira-infancia/seminarios-e-outros-eventos/cuidar-dos-cuidadores-sylvia-nabinger>. Acesso em: 19 ago. 2021.
OLIVEIRA, Leila Costa. Abordagem Pikler: um sistema de atitudes. In: Diálogos viagens pedagógicas. 2020. Disponível em:< https://www.dialogosviagenspedagogicas.com.br/blog/abordagem-pikler-um-sistema-de-atitudes?hsCtaTracking=e60cc0cd-a61b-4083-b8ec-f9a2ac70bda9%7Cb8fb09f8-6636-4c16-acab-3a4e4cde8a06> Acesso em: 23 ago. 2021.
Rede PiKler Brasil. Disponível em:https://pikler.com.br/>. Acesso em: 12 ago. 2021.
SOARES, Suzana Macedo. Abordagem Emmi Pikler. In: Diálogos viagens pedagógicas. 2018. Disponível em:< https://www.dialogosviagenspedagogicas.com.br/blog/abordagem-emmi-pikler> Acesso em: 23 ago. 2021.
TARDOS, Anna. Introducing the Piklerian developmental approach: History and principles. The signal: Newsletter of the World Association for Infant Mental Health. v 18, n 3-4. july /december 2010. Disponível em: < https://perspectives.waimh.org/wp-content/uploads/sites/9/2017/05/Introducing-the-Piklerian-developmental-approach-History-and-principles.pdf> Acesso em: 20 ago. 2021.
WAGNER, Luciane Carniel; VIEIRA, Grazielli Padilha; MACIEL, Vera Elaine Marques. A terceirização dos cuidados infantis: um fenômeno histórico. Revista de EDUCAÇÃO do Cogeime, v. 26, n. 51, p. 77-92, 2017. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-cogeime/index.php/COGEIME/article/view/723>. Acesso em: 18 jun. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.