Playing with hands: narratives of symbolic playing by deaf children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e87104

Keywords:

Childhood. Deafness. Symbolic Play. Observation. Historical-cultural perspective.

Abstract

The present article was concerned with investigating the symbolic playing of deaf children. The research is supported to studies by Vygotsky (1989) and understands deafness from its linguistic and cultural differences (WITCHS, 2019; LOPES, 2013). The empirical material of this research is the result from observations of sessions of symbolic play, in which deaf children from 7 to 13 years of age participate. From this, three categories of analysis unfold: Objects, encounters and reinventions: where we analyze the relationship of children with objects and toys; Biculturality, presences and absences; where we look at children's play identifying the marks of deaf culture and hearing culture in this bicultural movement; and Ads and narratives: where we analyze the relationship between language and narratives present in the symbolic game. Concluding that language is fundamental to the playful experience, not only the language regarding the “word”, but the intrinsic language in the actions.

The present article was concerned with investigating the symbolic playing of deaf children. The research is supported to studies by Vygotsky (1989) and understands deafness from its linguistic and cultural differences (WITCHS, 2019; LOPES, 2013). The empirical material of this research is the result from observations of sessions of symbolic play, in which deaf children from 7 to 13 years of age participate. From this, three categories of analysis unfold: Objects, encounters and reinventions: where we analyze the relationship of children with objects and toys; Biculturality, presences and absences; where we look at children's play identifying the marks of deaf culture and hearing culture in this bicultural movement; and Ads and narratives: where we analyze the relationship between language and narratives present in the symbolic game. Concluding that language is fundamental to the playful experience, not only the language regarding the “word”, but the intrinsic language in the actions.

Author Biographies

Paulo Sergio Fochi, Universidade do Vale dos Rios dos Sinos - Unisinos

Doutor em Educação na linha de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares (USP) com bolsa sanduíche (CAPES) na Universitad de Barcelona - UB; Mestre em Educação na linha Estudos sobre Infância (UFRGS) com estágio de missão científica na Universidad Publica de Navarra; Especialista em Educação Infantil (Unisinos), Especialista em Gestão e Organização de Escola (Unopar) e Licenciado em Pedagogia (Unopar). Professor do curso de Pedagogia (Unisinos), professor colaborador do Programa de Pós-graduação em Educação (Unisinos) na linha de pesquisa Formação, Pedagogias e Transformação Digital, coordenador e professor do curso de especialização em Educação Infantil (Unisinos) e atua como um dos pesquisadores e formadores do Instituto para Inovação em Educação da Unisinos. Pesquisador colaborador do Contextos Integrados em Educação Infantil (USP/ CNPq). Membro da Associação Criança (Braga/Portugal) e Membro de Special Interest Group (European Early Childhood Education Research Association - EECERA). Fundou e coordena o OBECI - Observatório da Cultura Infantil. Foi um dos quatro consultores e redatores para a construção do documento da Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil (MEC). Atua no assessoramento de escolas e redes de Educação Básica e em produções culturais e artísticas para crianças. Tem publicado especificamente no campo da Pedagogia da Infância, Educação Infantil, Bebês e Formação em Contexto.

Maurício dos Santos Ferreira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutor (2015) e Mestre (2009) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na linha de pesquisa: Estudos Culturais. Graduado em Pedagogia (2005) - Anos Iniciais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). É Professor Assistente na UNISINOS desde 2013, onde integrou o Núcleo de Formação Docente da UNISINOS, trabalhando com a seleção de professores e tutores. Desde março/2014 coordena o curdo de Licenciatura em Pedagogia, modalidade presencial. É professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educaçã, atuando na linha de pesquisa "Formação de Professores, currículo e práticas pedagógicas". Integra o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças(GIPEDI) - (UNISINOS/CNPq). Investiga, a partir do eixo educação e trabalho, as conexões entre governamentalidade neoliberal e os arranjos contemporâneos no campo da Educação. Utilizando-se de ferramentas analíticas foucaultianas, tais como governamentalidade e discurso, busca visibilizar e problematizar práticas de poder que sustentam as configurações atuais do Trabalho Docente e o que vem sendo constituído como educação de qualidade. Atua no Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI). É, também, Professor Convidado do Programa de Pós-Graduação da AUPEX.

port, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Formada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos. 

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Published

2022-07-22

Issue

Section

Dossiê: Bebês e Crianças com Deficiência na Educação Infantil