Medicalized childhood: a study on the constitution of children with school complaints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e90445

Keywords:

Childhood, Medicalization, School complaint

Abstract

This work presents a clipping about the meanings produced by the child with school complaints, having as assumptions the Critical School Psychology. The study included five children/students aged between 12 and 13 years, referred for psychological care at the psychology service of a community university, as well as the families and teachers of these children. It is a qualitative research and the methodological process emphasizes the personal meaning that the children perceive, in the crossings marked by the school complaint. The focus of the investigation was, therefore, the child's point of view, with the mediations lived in the space of school and family being privileged. The study demonstrates that successive experiences of humiliation, exclusion and medicalization produce suffering, in addition to attributing meaning to stories of poor school success. On the other hand, it is evident that when children/students have experiences that validate their potency, there is a possibility of finding themselves strange in the usual place of being incapable and of imprinting new meanings on their history.

Author Biography

Simone Vieira de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação e licenciatura em Psicologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1995), Especialização em Psicologia e Saúde Coletiva pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1996), Formação Clínica em Gestalt-Terapia pelo Centro de Estudos e Formação em Gestalt-Terapia do Paraná (1998), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (2003); doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2021). Trabalhou como psicóloga clínica dentro do contexto hospitalar e consultório de 1996 a 2013. Professora Adjunta no Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE), do Núcleo de Estudos sobre Violências (NUVIC), do Instituto de Memória e Direitos Humanos (IMDH-UFSC) e coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Infância, Educação e Escola (GEPIEE), cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq desde 2001, sediado na UFSC. Desenvolve trabalhos e pesquisas nas seguintes áreas e/ou temas: infância, trajetórias de escolarização, queixa escolar, medicalização da vida escolar e psicologia escolar e educacional.

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Published

2022-10-27