Care as an ethics in Early Childhood Education: an ethnography with babies in collective context of education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e90451Keywords:
Etnography, Babies, Care, Body, Pedagogical practicesAbstract
This text aims to problematize the care that is lived in different spheres in a collective context of a babies group education located at Florianópolis City Hall. We start from the premise that it was possible to identify from the observations process and records that emerged day by day, that care is meaning and lived in a very specific way by all the involved subjects. The choice for an ethnography with babies was prioritized, for being clothed as an epistemological, methodological and ethical field. This way, we will take as a base the concepts that were announced by the babies and the teachers and that, here, bring statements to think intertwined care with collective education contexts, in this specific case, care as a social relation. The folcaultian approach helps us to move this concept (care) from caring for each other. Based on the research, babies were found to be powerful subjects who question teaching.
References
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF, MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução no 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez,2009.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade [recurso eletrônico] tradução Rane Souza. - 1.ed. - São Paulo, Boitempo, 2020.
COUTINHO, Ângela Scalabrin. A ação social dos bebês a partir da teoria compreensiva de Max Weber. In: TEBET, Gabriela (Org.) Estudos de bebês e diálogos com a Sociologia. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 49- 63, 2019.
CORAZZA, Sandra. M. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber. Caminhos Investigativos I. 3 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
FERREIRA, Maria Manuela; LIMA, Patrícia de Moraes. Infância e Etnografia: dialogia entre alteridades e similitudes. Florianópolis, SC, 2016.
FERREIRA, Maria Manuela; NUNES, Ângela. Estudos da infância, antropologia e etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, Brasília, DF, 20(41), 103-123, 2014.
FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GALLO, Silvio. Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na educação básica. Educação e Filosofia, 22(44), 55-78, 2008.
GIL, José. Monstros. Lisboa: Relógio D’Água, 2006.
GOTTLIEB, Alma. Tudo começa na outra vida: a cultura dos recém-nascidos no Oeste da África. São Paulo: Editora da Unifesp, 2013.
GUIMARÃES, Célia Maria. A história da atenção à criança e da infância no Brasil e o surgimento da creche e da pré-escola. Revista Linhas. Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 80-142, set./dez. 2017.
KRAMER, Sônia; NUNES, Maria Fernanda Rezende; PENA, Alexandra. Crianças, ética do cuidado e direitos: a propósito do Estatuto da Criança e do Adolescente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, e237202, 2020.
LIMA, Patrícia de Moraes. Prefácio In: ABREU, Bárbara Cecília Marques; DORNELLES, Leni Vieira. Bebês como potência de vida: corporeidade e sensorialidade na Educação Infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 15- 18, 2021.
LOPES, Jader Janer Moreira; MELLO, Marisol Barenco de; PEREIRA, Luíz Miguel. Balbuciar na própria língua para, enfim, escutá-la: Bebês, Babel e geohistórias de um mundo. In: TEBET, Gabriela (Org.) Estudos de bebês e diálogos com a Sociologia. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 541- 567, 2019.
MACÊDO, Lenilda Cordeiro de; DIAS, Adelaide Alves. O cuidado e a educação enquanto práticas indissociáveis na educação infantil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 29, Caxambu, 2006.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, Vol. 17 nº 49, p. 11-29, junho/2002.
MARANHÃO, Damaris Gomes. O cuidado como elo entre a saúde e a educação: estudo de caso realizado no berçário de uma creche. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal de São Paulo: São Paulo, 1998.
MARANHÃO, Damaris Gomes, SARTI, Cynthia Andersen. Cuidado compartilhado: negociações entre famílias e profissionais em uma creche. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, 11(22), 257-270, 2007.
MONTENEGRO, Thereza. Educação infantil: a dimensão moral da função de cuidar. Psi. da edu., São Paulo, 20, 1º sem. de 2005, pp. 77-101.
PROUT, Alan. Reconsiderando a nova Sociologia da infância. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.141, set./dez. 2010.
ROSEMBERG, Fulvia. A cidadania dos bebês e os direitos de pais e mães trabalhadoras. In: FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart (orgs). Creche e feminismo desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica; Associação de Leitura do Brasil – ALB; São Paulo: Fundação Carlos Chagas – FCC, 2015, 188p.
SCHÉRER, René. Infantis Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SCHMITT, Rosinete Valdeci. As relações sociais entre professoras, bebês e crianças pequenas: contornos da ação docente. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, 2014.
SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável)da diferença: e se o outro não estivesse aí? {tradução, Giane LESSA}. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
SKLIAR, Carlos. Experiências com a palavra: notas sobre linguagem e diferença. Rio de Janeiro:Wak Editora, 2012. 188p.
SOUSA, Ana Maria Borges de; MIGUEL, Denise Soares; LIMA, Patrícia de Moraes. Módulo I: gestão do cuidado e educação biocêntrica. Florianópolis: UFSC/CED/NUVIC, 2010.
TIRIBA, Lea. Educar e cuidar ou, simplesmente educar? Buscando a teoria para compreender discursos e práticas. GT: Educação da Criança de 0 a 6 anos / n.07. p. 1-17, 2005.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1995.
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. Análises Culturais: Um modo de lidar com histórias que interessam à educação. In: COSTA, Marisa Vorraber. Caminhos Investigativos II. 2 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, p. 71-90, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.