Between paints, words and ethnic perceptions: recognition of Guarani culture from a well-being perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e90778

Keywords:

Guarani culture, Well-Being, Artistic education, Children's literature, Children

Abstract

This article aims to contribute to the recognition of the cosmoperception of the Guarani culture and the Tupi language, in the light of the principles of the philosophical practice of well-being. As a result, it is proposed to analyze the visual artistic work of the painter Xadalu Tupã Jekupe (2022) and the children’s literary work Poeminhas da Terra, by the writer Márcia Leite and the illustrator Tatiana Móes (2016). Consequently, the theoretical field of good living, artistic education and children's literature as fundamental human rights is discussed. In the analysis, it was observed that thinking about the philosophical practice of good living in the educational context contributes significantly to the consolidation of a plural and inclusive education and that the said philosophy is reflected and spread harmoniously both in the artistic composition of the painter and the literary work. Therefore, bringing children closer to the two works, proposing an enriched reading of them, can significantly expand their cultural, visual and linguistic repertoire, making them part of an inclusive education built on the framework of good living. Finally, a pedagogical proposal is developed for children between 4 and 5 years old, taking into account artistic and literary works.

Author Biographies

Maria Paula Obando Rodríguez, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestranda em Educação na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mésquita Filho, Licenciada em Pedagogia Infantil da Universidade Distrital Francisco José de Caldas, experiência na área de Educação, Educação Especial, promoção e mediação à leitura nas bibliotecas públicas e em lugares não convencionais.

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987), mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) e é livre-docente pela mesma Instituição (2012) no conjunto das disciplinas Conteúdos, Metodologia e Prática de Ensino de Língua Portuguesa I e II e Leitura, Literatura e Interpretação de Textos no Processo de Formação de Professores. Foi professora visitante na Universidade do Minho, desenvolveu pesquisas de pós doutorado na British Columbia University, Ohio State University e Universidade de Évora. Professora aposentada sênior da UNESP/Presidente Prudente, onde fundou e coordenou o CELLIJ - Centro de Estudos em Leitura e Literatura Infantil e Juvenil "Maria Betty Coelho Silva" (1992 - 2022), atua no PPGE - Educação da mesma instituição e é professora colaboradora no PPGL - Letras da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiencia em Educação, atuando na área de Ensino-aprendizagem com ênfase em: leitura, literatura infantil, estratégias de leitura, poesia e ensino, formação de professores, leitura literária.)

References

AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

BOLÍVIA. Constitución (2009). Constitución Política del Estado Plurinacional de Bolivia. El Alto. Disponivel em: <https://ftierra.org/index.php/generales/14-constitucion-politica-delestado#:~:text=Ley%20Fundamental%20del%20nuevo%20Estado,abrogatoria%20y%20una%20disposici%C3%B3n%20final>. Acesso em: 29 ago. 2022

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 1. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, p. 171-193, 2011.

CASTRILLON, Silvia. El derecho a leer y a escribir. In: Seminario Internacional de Fomento de la Lectura. 9., 2002, México. Anais [...]. México: Fondo de Cultura Económica, 60 p., 2002.

CLARO, Regina. Encontros de história: do arco-íris à lua, do Brasil à África. São Paulo: Cereja, 2014. Disponível em: . Acesso em: 29 ago. 2022

CLARO, Regina. Dicionário ilustrado Tupi Guarani. Disponível em: <https://www.dicionariotupiguarani.com.br/>. Acesso em: 29 ago. 2022.

ECUADOR. Constitución (2008). Constitución de la República de Ecuador. Quito: Registro Oficial 449. Disponível em

<https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2022

GIROTTO, Cintya Graziella Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, Renata Junqueira de. et al (Org). Ler e compreender: estratégias de leitura. 1. Ed. Campinas:

Mercado de letras, p. 45 – 104, 2010.

CASTRILLON, Silvia. El derecho a leer y a escribir. In: Seminario Internacional de Fomento de la Lectura. 9., 2002, México. Anais [...]. México: Fondo de Cultura Económica, 60 p., 2002.

GOYA, Claudio; SILVA, Bruno Müller da. A vida do sol na terra: desenvolvimento de personagens a partir de elementos da cultura Guarani-Mbya. In: CONGRESSO BRASILEIRO EM PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN. 12., 2016, Brasil.

Anais [...]. Belo Horizonte: Blucher Design Procedings, 11 p., 2016.

LEITE, Márcia; MÓES, Tatiana. Poeminhas da terra. São Paulo: Pulo do Gato, 2016.

LITAIFF, Aldo. Os filhos do sol: mitos e práticas dos índios Mbyá-Guarani do litoral brasileiro. Tellus. Campo Grande, v. 4, n. 6, p. 15-30, abr. 2004. Disponível em: <https://www.tellus.ucdb.br/tellus/article/view/76>. Acesso em: 29 ago. 2022

MUNDURUKU, Daniel. O banquete dos deuses: conversa sobre a origem da cultura brasileira. 2. ed. São Paulo: Global, 2009.

MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO, Sob as cinzas bras, São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2022.

PADILLA, Alfonso. El Pensamiento Didáctico en la Educación Artística: reto en la formación de profesores. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO Y CARIBEÑO SOBRE ENSEÑANZA ARTÍSTICA. 7., 2001, La Habana. Anais [...]. Santiago de Chile:

Pontificia Universidad Católica de Chile, 23 p., 2001.

PANOFSKY, Erwin. O significado nas artes visuais. 3. ed., São Paulo: Perspectiva, 1991

PETIT, Michèle. Lendo o mundo: experiências de transmissão cultural hoje. 1. ed. Rio de Janeiro: editora 34, 2019.

REYES, Yolanda. Escribir para los más jóvenes en Colombia. In: JORNADAS IBEROAMERICANAS DE LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL. 2., 2011, Barcelona. Anais [...]. Barcelona: Fundación Cuatro Gatos, 2011. 7 p.

RUÍZ, René Patricio Cardoso et al. Elementos para el debate e interpretación del Buen vivir/Sumak kawsay. Contribuciones desde Coatepec, México, n. 31, p. 137-162, jun./dez. 2016. Disponível em: <https://www.redalyc.org/journal/281/28150017005/html/>. Acesso em: 29 ago. 2022.

SANTOS, Boaventura de Souza. Epistemologias del sur. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Venezuela, n. 54, p. 17-39, jul./sep. 2011. Disponível em: <http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/EpistemologiasDelSur_Utopia%20y%20Praxis%20Latinoamericana_2011.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2022.

SCHILLER, Friedrich. Educação estética do homem. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SOUZA, Renata Junqueira de. Leitura e alfabetização: a importância da poesia infantil nesse processo. In: SOUZA, R. J (org.). CAMINHOS PARA A FORMAÇÃO DO LEITOR. São Paulo: DCL, 2004. p. 62-78.

Published

2023-05-03

Issue

Section

Dossiê - Infâncias, racismos e educação infantil