Marked bodies in the times of history: black childhood in literature and press

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e90911

Keywords:

Black childhood, Racismo, Literature, History, Press

Abstract

Under the scope of history, literature and the press, this article takes up the issue of black childhood and the impact of racism in two short stories that have two black girls as protagonists, namely Negrinha, by Monteiro Lobato (1994), and “Note - How it ended in Goias, the punishment of broken shards in the neck” (Nota - De como acabou, em Goiás, o castigo dos cacos quebrado no pescoço), by Cora Coralina (2011). With these two literary texts, the article aims  to establish connections with articles found in press pages that address cases of racism committed against children in the first seven months of the year 2022. The analysis of this theme was based on bibliographic studies in literature, history of childhood and current events, an incursion that allowed to verify that, despite the specificities of each story, as well as the current reality, the narratives converge and provide the historiographic work with the portrait of the black child living in a space marked by the vestige of slavery, therefore, a place of oppression. When comparing the literature produced in the 20th century with the cases of racism reported in the press - even though the anti-racist movements have captured attention -it is evident that the the marks of racism that hit the bodies of black children prevail with harsh consequences.

Author Biographies

Diane Valdez , Universidade Federal de Goiás - UFG

Graduada em História pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB - 1990), Mestra em História pela Universidade Federal de Goiás (UFG - 1999), Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 2006), realizou um estágio de Pós Doutorado na Universidad Nacional de La Plata (UNLP 2012-2013). Professora Associada II da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás, tem experiência de docência, pesquisa e extensão na área de História, com ênfase em História da Educação, principalmente nos seguintes temas: infância e educação, impressos escolares, biografias de educadoras/es, instrução e educação regional, livros seriados de leitura, ensino primário, literatura e história. Autora de livros didáticos de História para o Ensino Fundamental e de livros literários para crianças. Ativista e militante de movimentos dos Direitos Humanos.

Elis Regina da Silva Oliveira, Universidade Federal de Goiás - UFG

Mestre em Educação. Universidade Federal de Goiás. Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação. Secretaria Municipal de Educação de Goiânia. Secretaria de Estado da Educação de Goiás.

Danielly Cardoso da Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFG. Mestra em Educação (PPGE/FE/UFG), linha Estado Políticas e História da Educação. Pedagoga pela Universidade Federal de Goiás (2012), Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade da Academia Brasileira de Educação e Cultura (2014). Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal de Goiás, lotada no Centro de Pesquisa e Ensino Aplicada à Educação - CEPAE/ UFG. Foi Coordenadora Pedagógica da Faculdade Brasileira de Educação e Cultura - FABEC Brasil entre março de 2019 de outubro de 2020. Tem experiência na área de Educação como professora regente e auxiliar de atividades educativas na Educação Infantil. Participou dos projetos "Centro Memória Viva: Documentação e Referência em EJA, Educação Popular e Movimentos Sociais do Centro Oeste" e "Educação como direito de todos: produção de conhecimento e valorização da diversidade para inclusão social" na Faculdade de Educação da UFG no período de 2010 a 2016. Atuou como chefe da divisão Administrativa da Secretaria do CEPAE. Atualmente participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em História da Educação na Faculdade de Educação da UFG.

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Published

2023-05-03

Issue

Section

Dossiê - Infâncias, racismos e educação infantil