Care and education: conceptions of the teachers and of the political pedagogical projects of the child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e93815

Keywords:

Care and Education, Political-pedagogical Project, Early Childhood Education

Abstract

This paper presents an excerpt from a dissertation entitled. “Understandings of Care and Education of infantil 04 and 05's teachers of the municipal schools in Francisco Beltrão/PR". Our objective is to find out and understand how the understandings of teachers of infantil 04 and 05 classes are related to the concepts provided in the Political Pedagogical Projects - PPPs of the schools. This text is divided into four sections. In the first moment, we present the historical relationship between care and education in children's education. In the second moment, we show the conceptions of care and education in the PPPs of the schools. Then we discuss how teachers understand the binomial and the implications this has in their pedagogical practice. Finally, we relate the conceptions of care and education from the PPPs to the understanding of the teachers. For this purpose, Kramer (2005), Guimarães (2011), Azevedo (2011), and Montenegro (2001) support our analysis. The questionnaires given to the teachers and the analysis of the documents showed the relationship between the documents and the teachers' perceptions. We found a theoretical relationship in both the PPPs and the teachers' conceptions. Thus, our analyses revealed 04 conceptions of care and education in the PPPs and, through the teachers' speech, 03 conceptions of care and 04 of education. These results are related to the way teachers understand the binomial and the educational process.

Author Biographies

Antonio Lucivan Colpani-Junior, Western Paraná State University

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2019) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2023). Atualmente é professor municipal da Prefeitura Municipal de Itapejara DOeste. Atua principalmente nos seguintes temas: educação infantil, cuidado e educação e formação de professores.

Roseli de Fátima Rech Pilonetto, Western Paraná State University

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1999), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2007) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL - DINTER - Doutorado Interinstitucional Unioeste/UFPel. Atualmente é Adjunta B da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Professora do curso de Pedagogia da Unioeste, campus de Francisco Beltrão. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Crianças e Infâncias - GPECI. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Prática de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação, estágio supervisionado, ensino superior e educação infantil.

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Published

2024-08-08