Experience reports, pedagogic documentation and professional learning: observing children and, with them, promoting significant pedagogic practices
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94358Keywords:
Experience, Reflexivity, Pedagogical documentation, Initial formationAbstract
This paper aims to present an analysis based on narratives of internship experience, in which it is evident how pedagogical documentation is essential for supporting immediate pedagogical decisions and for the initial training of young educators, with a view to registering and documenting movements of (re)existence in Childhood Education, and this only makes sense if guided by clear educational and training purposes. Based on a theoretical foundation that makes explicit the relevance of narratives of practices, with a special emphasis on experience, critical sense and reflexivity, two reports are patented in which the interactions between the intern and the children as subjects are highlighted, which build their learning collaboratively and, at the same time, each in their own way, in an integrated perspective.
References
AIRES, Luísa. Paradigma qualitativo e práticas de investigação educacional. Universidade Aberta. 1ª edição. ISBN: 978-989-97582-1-6, 2015. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2028/4/Paradigma_Qualitativo%20%281%C2%AA%20edi%C3%A7%C3%A3o_atualizada%29.pdf
BECKER, Paula; RAVELOSON, Jean-Aimé. O que é a Democracia? Luanda: Friedrich Ebert Stifung, 2011. Disponível em: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/angola/08202.pdf.
BILTON, Helen; BENTO, Gabriela; DIAS, Gisela. Brincar ao ar livre. Oportunidades de desenvolvimento e de aprendizagem fora de portas. Porto: Porto Editora. 2017.
COUTINHO, Clara; SOUSA, Adão; DIAS, Anabela; BESSA, Fátima; FERREIRA, Maria José; VIEIRA, Sandra. Investigação-acção metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, Instituto Superior Politécnico Gaya (ISPGaya).Centro de Investigação e Desenvolvimento. p. 355-379, 2009.
DUBET, François. Sociologie de l’expérience. Paris: Seuil, 1994.
DELORY-MOMBERGER, Christine. EXPÉRIENCE. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (Dir), Vocabulaire des Histoires de Vie et de la Recherche Biographique, Toulouse: Éditions ÉRÈS, pp. 81-85, 2019.
NIZA, Sérgio. Editorial. Escola Moderna, 7(6), 7-8, 2019. https://issuu.com/movimentoescolamoderna5/docs/escola_moderna_serie6_2019_7.pdf
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. in Nóvoa , A. (Org.) OS professores e a sua formação. EDUCA, 15-33,1992.
OSTETTO, Luciana. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza In: OSTETTO, Luciana (Org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017.
PARENTE, Cristina. Observação: Um percurso de formação, pratica e reflexão. In A supervisão na formação de professores I: Da sala à escola, 166-216. Porto Editora, 2002.
PASSEGGI, Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 67–86, 2016.
SARMENTO, Teresa. Contributos do estágio, numa rede colaborativa, para a construção profissional. in Paniago, R., Sarmento, T. e Nunes (Org). Estágio Curricular Supervisionado docente Baseado na Pesquisa: debates Lusobrasileiros (pp. 41-60), 2021 .IFRG. ISBN: 9786586074789.
SILVA, Isabel Lopes; MARQUES, Liliana; MATA, Lourdes; ROSA, Manuela. Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Direção Geral da Educação, 2016.
SOUTINHO, Florbela; SARMENTO, Teresa. A voz das crianças: uma análise das actividades de enriquecimento curricular [Ata de conferência]. XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Corunha, 2011. https://hdl.handle.net/1822/39989
SUÁREZ, Daniel. Conversas sobre formação de professores, práticas e currículos. Revista Teias, v. 18, n. 50, pp.193-209, 2017.
SUÁREZ, Daniel. Relatos de experiencia, redes pedagógicas y prácticas docentes: documentación narrativa de experiencias escolares en el nivel inicial. En: MURILLO ARANGO, Gabriel Jaime (Comp.). Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. Buenos Aires: Editorial FFyL-/UBA-Editorial Universidad de Antioquia-CLACSO, 2015.
SUÁREZ, Daniel. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de indagación-acción-formación de docentes. En: PASSEGGI, M.C.; DE SOUZA, E.C. (Orgs.). Memoria docente, investigación y formación. Buenos Aires: Editorial FFyL-UBA/Clacso, 2010.
SUÁREZ, Daniel; OCHOA, Liliana. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Una estrategia para la formación de docentes. Buenos Aires: MECyT/OEA, 2005.
UNICEF. Convenção sobre os Direitos da Criança e Protocolos Facultativos. 2019. https://www.unicef.pt/media/2766/unicef_convenc-a-o_dos_direitos_da_crianca.pdf
VIÉGAS, Aline; GUIMARÃES, Mauro. Crianças e educação ambiental na escola: associação necessária para um mundo melhor? Brasília: Revista Brasileira de Educação Ambiental, nº 0, pp.56-62, 2004.
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.