From conversation circles to children's drawing: pedagogical documentation as a testimonial practice of graphic and oral narratives with children in a public school in Fortaleza-CE
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94372Keywords:
Childhood Drawing, Pedagogical Documentation, Group Discussions, ChildrenAbstract
The article presents reflections on pedagogical documentation in Pre-School with four-year-old children in a public school in Fortaleza (CE), with a teacher/researcher as the leader. It asserts the power of graphic and oral narratives expressed in group discussions, engaging with authors who reflect on these themes, addressing pedagogical documentation as a testimonial practice of lived experiences in early childhood education. The children, active participants and narrators, conveyed ideas and thoughts about the rainy season, creating theories and hypotheses, and bringing in other elements such as dreams and fears in their representations imbued with memories, stories, and affections. Pedagogical documentation made it possible to make their narratives visible, nourishing the process of listening, experience, and reflection, accessing the powerful knowledge and thoughts of childhood.
References
ALBANO, Ana Angélica. O espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Edições Loyola, 2013.
ALESSI, Viviane Maria. Rodas de conversa: uma análise das vozes infantis na perspectiva do círculo de Bakhtin. 2011. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: http://www.ppge.ufpr.br/dissertacoes%20m2011/m2011_Viviane%2 0Maria%20Alessi.pdf. Acesso em: 9 mar. 2023.
ARAÚJO, Janice Débora de Alencar Batista. “Tia, deixa eu falar!” Os sentidos atribuídos por crianças da pré-escola à Roda de Conversa em um Centro de Educação Infantil do município de Fortaleza. 2017. 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/ bitstream/riufc/29096/1/2017_dis_jdabaraujo.pdf. Acesso em: 9 mar. 2023.
BARBIER, René. A Pesquisa-Ação. Trad. Lucie Didio. Brasília, DF: Editora Plano, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009b. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=18&data=18/12/2009. Acesso em: 1 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 20/2009, de 11 de novembro de 2009. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 14, 9 dez. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2097-pceb020-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 maio 2020.
DAHLBERG, Gunilla. Documentação pedagógica: uma prática para a negociação e a democracia. In: EDWARDS, Carolyn; FORMAN, George; GANDINI, Lella. (orgs.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016. v. 2, p. 229-234.
DE ANGELO, Adilson. O espaço-tempo da fala na Educação Infantil: a roda de conversa como dispositivo pedagógico. In: ROCHA, Eloísa A. C.; KRAMER, Sonia (org.). Educação Infantil: enfoques em diálogo. São Paulo: Papirus, 2011. cap. 3.
DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. Porto Alegre: Zouk, 2015.
DERDYK, Edith. Papel em branco. In: GOBBI, Márcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Appezzato (org.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014. cap. 6.
FOCHI, Paulo Sérgio. A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxiológico: o caso do Observatório da Cultura Infantil – OBECI. 2019. 346 f. Tese (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2019b. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25072019-131945/publico/PAULO_SERGIO_FOCHI_rev.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.
FOCHI, Paulo Sérgio. Mini-histórias: rapsódias da vida cotidiana nas escolas do Observatório da Cultura Infantil – OBECI. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2019a.
FORTALEZA. Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza. Proposta Curricular para a Educação Infantil de Fortaleza. Fortaleza: SME, 2020. Disponível em: https://educacao.sme.fortaleza.ce.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=117. Acesso em: 26 jun.2023.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GOBBI, Márcia; PINAZZA, Mônica. Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014.
GOLDBERG, Luciane Germano; FROTA, Ana Maria Monte Coelho; SALES, Ana Caroline Sales. Contribuição da prática do "desenho escuta" para pesquisa (auto)biográfica com crianças. In: Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Crianças e Infâncias, 7., 2021, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2021.
LOWENFELD, Viktor; BRITTAIN, W. Lambert. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1970.
MELLO, Sylvia Leser; FREIRE, Madalena. Relatos da (con)vivência: crianças e mulheres da Vila Helena nas famílias e na escola. Cad. Pesq., São Paulo, n. 56, p. 82-105, fev. 1986. Disponível em: http://www.fcc.org.br/ pesquisa/publicacoes/cp/arquivos/1485.pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.
NIGRIS, Elisabetta. A didática da maravilha: um novo paradigma epistemológico. In: GOBBI, M.; PINAZZA, M. (org.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014.
OLIVEIRA, Glenda Matias. No descomeço era o Verbo: um convite a Manoel de Barros para a roda de conversa na Educação Infantil. 2015. 130 f. Dissertação (Mestrado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/18457/1/2015_GlendaMatiasdeOliveira.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Sobre a organização curricular da Educação Infantil: conversas com professoras a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Zero-a-seis, Florianópolis, v. 19, n. 35, p. 46-68, jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index. php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n35p46. Acesso em: 3 mar. 2023.
RINALDI, Carla. Documentação e avaliação: qual a relação? In: ZERO, Project. (org.). Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individualmente e em grupo. São Paulo: Phorte, 2014. p. 80-91.
STACCIOLI, Gianfranco. Os traços invisíveis nos desenhos das crianças. In: GOBBI, Marcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Appezzato. Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014. cap. 5.
VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. O desenhar na infância. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2018. cap. 8, p. 105-128.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.