From conversation circles to children's drawing: pedagogical documentation as a testimonial practice of graphic and oral narratives with children in a public school in Fortaleza-CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94372

Keywords:

Childhood Drawing, Pedagogical Documentation, Group Discussions, Children

Abstract

The article presents reflections on pedagogical documentation in Pre-School with four-year-old children in a public school in Fortaleza (CE), with a teacher/researcher as the leader. It asserts the power of graphic and oral narratives expressed in group discussions, engaging with authors who reflect on these themes, addressing pedagogical documentation as a testimonial practice of lived experiences in early childhood education. The children, active participants and narrators, conveyed ideas and thoughts about the rainy season, creating theories and hypotheses, and bringing in other elements such as dreams and fears in their representations imbued with memories, stories, and affections. Pedagogical documentation made it possible to make their narratives visible, nourishing the process of listening, experience, and reflection, accessing the powerful knowledge and thoughts of childhood.

Author Biographies

Janice Débora de Alencar Batista Araújo, Universidade Federal do Ceará

Janice Débora de Alencar Batista Araújo - Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutoranda em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da rede pública de ensino de Fortaleza. Membro do grupo de estudos e pesquisa em Filosofia e Infâncias (GEPEFI).

Leandro da Silva Pereira Júnior, Universidade Federal do Ceará

Leandro da Silva Pereira Junior - Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestrando em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor da rede pública de ensino de Fortaleza. Membro do Diretório de Pesquisa Dialogicidade, Formação Humana e Narrativas (DIAFHNA). Integrante do grupo de pesquisa do “Ateliê do IPREDE”.

Luciane Germano Goldberg , Universidade Federal do Ceará

Luciane Germano Goldberg - Arte/educadora, graduada em Artes Plásticas, mestre em Educação Ambiental (FURG) e Doutora em Educação (UFC). Professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Líder do grupo de pesquisa Dialogicidade, Formação Humana e Narrativas (DIAFHNA).

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Published

2023-12-08