Records of everyday life in early childhood education: pathways in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94398

Keywords:

Early Childhood Education, Teacher training, Record, Pedagogy Course

Abstract

This article aims to contribute to studies and reflections on teacher’s initial education at an undergraduate level. It focuses on the future teacher’s process of learning and on valuing writing about everyday life as a path to Early Childhood professionals (self)education. The research analyzes disciplines related to Early Childhood Education taught in a public university Faculty of Pedagogy, in the dialogue between the professor of the disciplines and the monitor, their expectations and knowledge built in the meeting with the undergraduate students and their everyday experiences on Childhood Education.

Author Biography

Sarah Borges Martins Gomes, Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação

Graduanda de Pedagogia na Universidade Federal Fluminense

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010.]

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas II: Rua de Mão Única. São Paulo; Brasiliense, 1995.

BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

ESTEBAN, Maria Teresa e ZACCUR, Edwiges. A pesquisa como eixo de formação docente. In: Professora pesquisadora, uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DPeA, 2002.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Madalena. Educador, educa a dor. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Sobrevoo e trilhas da pesquisa: caminhos para olhar a educação infantil. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 23, n. 2, p. 590-607, maio/ago. 2018.

MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. "Isso é o que eu não sei responder": o currículo nas palavras das crianças. In: Sonia Kramer; Alexandra Pena; Maria Leonor P.B. Toledo; Silvia Néli Falcão Barbosa. (Org.). Ética - pesquisa e práticas com crianças na educação infantil. 1ed.Campinas: Papirus Editora, 2019, v. 1, p. 99-124.

MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. “Que as pessoas grandes possam rir como as crianças.” Revista Práticas em Educação Infantil, v06, p.14-26, 2021.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Nas veredas do estágio docente: (re)aprender a olhar. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 1-14, 2019.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Memorial de formação. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. DUARTE, Adriana Cancella. VIEIRA Lívia Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM

RINALDI, Carla. Documentação e avaliação: como se relacionam? In: RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar, aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro: uma parceria entre professores, alunos e conhecimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

Published

2023-12-08