“Teacher, I found an emerald!”: Pedagogical documentation, children´s protagonism and their learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94470

Keywords:

Pedagogical documentation, Early childhood education, Record of practices, Pedagogical Research

Abstract

The article presents results of a research that investigated the pedagogical documentation as a fundamental element of the professional culture of Early Childhood Education teachers, valuing children, their learning, protagonism and different childhoods. It is a qualitative research with a bibliographic and pedagogical character that investigates the work with children aged 5 and 6 years old, with the objective of creating documentation with the full participation of the children, with records such as the logbook, videos, photographs, photo albums, drawing albums, poster museum, murals, exhibitions. The results point to the understanding of the pedagogical documentation in its complexity in the construction of praxiological knowledge, expanding a teaching know-how that legitimizes the role of children, connections between theory and practice, sensitive listening and dialogical articulations between subjects in the context.

Author Biographies

Gabrielle Augusta Silva de Camargo, Kingdom School

icenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos. Participou de programas de pesquisa científica e extensão, como Iniciação Científica (2018/2019) e Residência Pedagógica (2018/2019). Membro do GIAPE - Grupo de Pesquisa sobre Infância, Arte, Práticas Educativas e Psicossociais. Organizadora da VIII Semana da Pedagogia da UFSCar - campus Sorocaba. Participou de formações sobre Ensino Híbrido, Práticas de Ateliê no cotidiano da Educação infantil, Autonomia Moral, Tecnologia na Educação, CLIL e PBL. Apresentou sua pesquisa de iniciação científica no VIII Congresso Paulista de Educação Infantil e IV Simpósio Internacional de Educação Infantil: Educação como prática de liberdade. Atua principalmente nos seguintes tema: Práticas Pedagógicas; Avaliação da aprendizagem; Ensino-aprendizagem; Documentação e Registros da Prática Pedagógica; Educação e Infância.

Lucia Maria Salgado dos Santos Lombardi, Universidade Federal de São Carlos campus Sorocaba/Professora

Licenciada em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas (ECA USP). Mestre e Doutora em Educação (FEUSP). Professora da Universidade Federal de São Carlos campus Sorocaba, da área de Metodologia do Ensino de Arte, Corporeidade e Educação.

References

BERNARDES, Rosvita Kolb; OSTETTO, Luciana Esmeralda. No impulso da vida e da docência: marcas da formação estética de estudantes de arte e pedagogia. 39ª Reunião Nacional da ANPEd. GT24 - Educação e Arte, 2019, p. 1-7. Disponível em: http://anais.anped.org.br/p/39reuniao/trabalhos?field_prog_gt_target_id_entityreference_filter=34 Acesso em 16 de abril 2023.

CAMARGO, Gabrielle Augusta Silva de. Documentação pedagógica enquanto um exercício de sensibilização: do protagonismo das crianças ao olhar atento do educador. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13896. Acesso em 17 de set.2023.

CORRÊA, Carla; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Sobre formação estética e docência: as professoras de Educação Infantil desejam mais arte! Laplage em Revista, Sorocaba-SP, vol.4, n°. Especial, set.- dez. 2018, p.23-37. ISSN:2446-6220.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança: A abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Porto Alegre-RS: Artes Médicas Sul, 1999.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Loris Malaguzzi e os direitos das crianças pequenas. In: Oliveira-Formosinho, Julia; Kishimoto, Tizuko Morchida; Pinazza, Mônica Appezzato. (Orgs). Pedagogia(s) da Infância: dialogando com o Passado Construindo o Futuro. Porto Alegre-RS: Artmed, 2007, p. 277-292.

FOCHI, Paulo Sergio. A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxiológico: o caso do Observatório da Cultura Infantil-OBECI. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, University of São Paulo, São Paulo-SP, 2019. doi:10.11606/T.48.2019.tde-25072019-131945. Acesso em 16 de abril 2023.

FOCHI, Paulo Sergio. Abordagem da Documentação Pedagógica na Formação em Contextos de Educação Infantil. RELAdEI 7.2–3, Educación Infantil y Familia, Diciembre 2018, p. 149-158. Disponível em: file:///E:/Downloads/5030-Texto%20del%20art%C3%ADculo-28792-1-10-20190104.pdf Acesso em 23 abril 2023.

FOCHI, Paulo Sergio. "Mas os bebês fazem o quê no berçário, heim?" documentando ações de comunicação, autonomia e saber-fazer de crianças de 6 a 14 meses em um contexto de vida coletiva. 2013. 171 fls. Dissertação (Mestrado em Educação), Instituição de Ensino: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre-RS, 2013.

FOCHI, Paulo Sergio; PIVA, Luciane Frosi; FOCESI, Luciane Varisco. A documentação pedagógica como mote para a formação de professores: o caso de uma escola participante do OBECI (The pedagogical documentation as a motto for teacher training: the case of a school participating in the OBECI). Crítica Educativa, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 165–177, 2017. DOI: 10.22476/revcted.v2i2.103. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/103. Acesso em 23 de abril 2023.

FREITAS, Lídia; CRAVEIRO, Clara. Documentação e fotografia pedagógica na ação e no desenvolvimento profissional do educador de infância: uma reflexão na senda da supervisão pedagógica. Investigação às Práticas, Lisboa, v. 8, n. 2, p.98-114, 2017. Acesso em 09 de dezembro, 2018. Disponível em < http://dx.doi.org/10.25757/invep.v8i2.139>.

GALVANI, Vanessa Marques. Uma nova lente para o professor: potencialidade da fotografia como dispositivo de pesquisa para ações pedagógicas. 2016. 168 fls. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo-SP, 2016.

HOYELOS, Alfredo. La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat, 2004.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegrie-RS: Artmed, 2008.

MALAGUZZI, Loris. La educación infantil en Reggio Emilia. Tradução: Alfredo Hoyelos. Barcelona: Editorial Octaedro, S.L., 2011.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A documentação pedagógica: revelando a aprendizagem solidária. In: Oliveira-Formosinho, Júlia e Pascal, Christine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre-RS: Penso, 2019, p. 26-56.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: Oliveira-Formosinho, Julia; Kishimoto, Tizuko Morchida; Pinazza, Mônica Appezzato. Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre-RS: Artmed, 2007.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: em busca de uma práxis holística. In: Oliveira-Formosinho, Júlia; Pascal, Christine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre-RS: Penso, 2019, p. 26-56.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-Participação: a perspectiva educativa da Associação Criança. Porto: Porto Editora, 2013.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Observação, registro, documentação: nomear e significar as experiências. In: Ostetto (org.) Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5ª edição, Campinas-SP.: Papirus, 2012, p. 13-32.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza In: Ostetto, Luciana Esmeralda. (Org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas -SP: Papirus, 2017, p. 14-53.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. No novelo da memória, atravessamentos do sensível: tornar-se. Revista Digital do LAV – Santa Maria – vol. 11, n. 2, p. 166 – 191 – mai./ago. 2018. ISSN 1983 – 7348 http://dx.doi.org/10.5902/1983734833904

VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emilia [recurso eletrônico]: Explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. Tradução: Thais Helena Bonini. São Paulo-SP: Phorte Editora, 2017. Fomato epub, sem paginação. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Acervo?search=Vea+Vecchi&tipoIndex=0 Acesso em 17 de abril 2023.

Published

2023-12-08