Childhoods, cuthorship and investigation: a report on the incredible detectives of CMEI Sector União
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94476Keywords:
Childhood, Records, Work project, TeachingAbstract
This work aims to present the report of investigative practices and experiences developed with children from the 4-year-old group, from the Centro Municipal de Educação Infantil (CMEI) Setor União, in the year 2022, in Goiânia - Goiás. The materialization of the proposals was constituted from the conception of childhood and child defended by the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (2009) whose conceptions are reaffirmed in the curricular document for Early Childhood Education in the Municipal Education Network of Goiânia (2020), in the concept of projects of Work defended and guided by Barbosa and Horn (2007) and in the contributions of the sociology of childhood that reaffirm the place of the participative, potent, author and producer of culture in the different contexts socially constituted with and by them.
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GOIÂNIA, Secretaria Municipal de Educação. Escritos Investigativos do agrupamento azul/Cmei Setor União – Goiânia, SME 2022.
HERNANDEZ, Fernando. A Organização do Ensino em Projetos de Trabalho. Porto Alegre, ARTMED,1998
HORN, Maria da Graça. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre, Artmed, 2004
MACHADO, Maria Lucia (org). Encontros e Desencontros na Educação Infantil. São Paulo, Cortez,2003
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.