What do children say about educational documentation?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94487

Keywords:

Child, Childhood, Early Childhood Education, Resistance, Educational Documentation

Abstract

The present article starts from the exposure, an element of the photographic language, together with the text "The life of infamous men", by Michel Foucault, to problematize the issue of the visibility of children present in pedagogical documentation. Next, it seeks to investigate how children relate to the images and representations produced about them based on two scenes collected in the school context. Finally, based on the work of Fernand Deligny, it proposes an inversion of perspective in pedagogical documentation.

Author Biography

Vitor Janei

  

References

BARBOSA, Maria Carmem; GOULART, Ana Lucia e MELLO, Suely Amaral. Documentação pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro e João, 2017.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: 34, 1996.

DELEUZE, Gilles e PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relógio d’água, 2004.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Felix. O que é filosofia? São Paulo: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 4 vol. São Paulo: Ed. 34, 1997 a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

HARDT, Michael e NEGRI, Antonio. Multidão. Rio de Janeiro: Record, 2005.

FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: Estratégia, poder-saber. Ditos e escritos IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

JANEI, Vitor. Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e

Educação. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, p. 102. 2022.

KRTOLICA Igor, La tentative des Cévennes. Deligny et la question de l'institution, Chimères, 2010/1 (N° 72), p. 73-97. DOI: 10.3917/chime.072.0073. URL:

https://www.cairn.info/revue-chimeres-2010-1-page-73.htm

NARODOWSKI, Mariano. Infância e poder: a conformação da pedagogia moderna. 1993. 223 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de Campinas, Campinas, 1993.

OLSSON, Liselott Mariett. Movimento e experimentação na aprendizagem de crianças pequenas. In: ABRAMOWICZ, Anete e TEBET, Gabriela Guarnieri do C. (org.) Infância e pós-estruturalismo. São Carlos: Pedro e João, 2017.

PELBART, Peter Pal. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: N-1, 2e013.

PELBART, Peter Pal. Crítica e clínica. 07 mar. 2016, 23 maio. 2016. Notas de Aula. São Paulo: Casa do saber.

Published

2023-12-08