Teaching crafts in Early Childhood Education: threads of record and pedagogical documentation as marks of artisan teachers

Authors

  • Niqueli Streck Machado Streck Machado UFRGS
  • Maria Carmen Silveira Barbosa
  • Felipe Gustsack

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94498

Keywords:

Early Childhood Education, Teaching Craft, Record, Pedagogical Documentation

Abstract

The article presents an excerpt from a doctoral research, carried out from a narrative investigation with nine teachers of Early Childhood Education, which aimed to identify threads that weave pedagogical tasks, relating such threads to the concept of artisan teaching. Complexity theory was constituted as an epistemological choice, making it possible to discuss the concept of artisanal teaching as overcoming technical, monotonous and routine mechanization and to suggest possibilities of conceiving teaching with young children as an artisanal activity, articulated in thinking, feeling and evaluating these processes. The study points to the discussion about the teaching profession, about the technique as an ethical and aesthetic practice in the specificity of teaching in Early Childhood Education. Therefore, it is possible to highlight the threads of the pedagogical record and documentation as marks of an artisanal doing, which is sewn from the involvement, engagement and dialogue of the material conscience with the artisanal teaching.

References

AGOSTINHO, Kátia Adair; LIMA, Patrícia de Moraes. A docência na educação infantil: sobre os contornos da experiência pedagógica no encontro com as crianças. In: Investigar em Educação - II ª Série, Número 4, 2015.

ALLIAUD, Andrea. Los artesanos de la enseñanza: acerca de la formación de maestros con oficio. Buenos Aires: Paidós, 2017.

ALLIAUD, Andrea; ANTELO, Estanislao. Grandezas y misérias de la tarea de enseñar. In: ALLIAUD, Andrea; ANTELO, Estanislao. Los gajes del ofício: Enseñanza, pedagogia y formación. Buenos Aires: Aique Grupo Edditor, 2009. p. 39-50.

ARROYO, , Miguel González. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens. 12. Ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; GOBBATO, Carolina. A complexidade do “como fazer” na educação infantil: implicações para a formação docente na perspectiva da artesania. Debates em Educação, v. 14, n. Esp, p. 312–331, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12669. Acesso em: 27 nov. 2022.

BARROS, Manoel. O livro das ignoraças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.

BOGDAN, Robert.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

CONNELY, Michael; CLANDINI, Jean. Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente - Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, S. A. de Ediciones, 1995.

CONTRERAS, José Domingo; PÈREZ DE LARA, Nuria Ferré. Introducción. In: DOMINGO, José Contreras; FERRÉ, Nuria Pèrez de Lara (Orgs.). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata, 2010. p. 15-20.

DO Ó, Jorge Ramos. Ouvir falar o pensamento, aprender a falar o pensamento no interior da universidade: o testemunho dos “professores” Michel Certeau, Gilles Deleuze, Michel Foucault e Roland Barthes. Revista Brasileira de Educação. v. 24, p. 1-24, 2019. Disponível em: < http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/v24/1809-449X-rbedu-24-e240021.pdf>. Acesso em 5 setembro 2019.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Madalena. Educador: educa a dor. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALLARDINI, Anna Lia; IOZZELLI, Sonia. Dar visibilidade aos acontecimentos e aos itinerários de experiência das crianças nas Instituições para a pequena infância. In: MELLO, Suely Amaral; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goular de. Documentação Pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro & João editores, 2017, p. 87-98.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.

HOYUELOS, Alfredo. La complexidade em la escuela infantil. In: HOYUELOS, Alfredo; RIERA, Maria Antonia. Complejidad y relaciones em educación infantil. In: Temas de Infancia, núm. 37. Octaedro: Asociación de Mestres Rosa Sensat, 2015.

LARROSA, Jorge. El profesor artesano: materiales para conversar sobre el oficio. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Materiales. Didáctico, 2020.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

MALAGUZZI, Loris. Histórias ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança. Porto Alegre: Artes Médica, 1999. p. 59-104.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

MELLO, Suely Amaral; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goular de. Documentação Pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro & João editores, 2017.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar; LE MOIGNE, Jean-Louis. A inteligência da complexidade. São Paulo: Peirópolis, 2000.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. (org.) Educação Infantil: Saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2008.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. A prática do registro na Educação Infantil: narrativa, memória, autoria. In: Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo Vol. 9 - nº 2 jul/dez, 2015. p.202-213.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Registros na Educação Infantil: Pesquisa e prática pedagógica. Campinas, São Paulo: Papirus, 2017.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; FOLQUE, Maria da Assunção. Na escuta de estudantes-professoras: entre memórias e miudezas, retratos de formação estética. Educar em Revista, [S.l.], abr. 2021. ISSN 1984-0411. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75592/43527>. Acesso em: 09 out. 2022.

RECHIA, Karen Christine; MENDONÇA, Geovana; MENDES, Lunardi; PREVE, Ana Maria Hoepers. Elogio da escola: o desafio de pensar uma forma sem função. In: LARROSA, Jorge. Elogio da escola. Autêntica Editora, 2017. p. 9-18.

RICHTER, Sandra. Docência e Formação Cultural. In: Ser docente na educação infantil: entre o ensinar e o aprender / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. - 1.ed. - Brasília: MEC /SEB, 2016.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

SENNETT, Richard. O artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SENNETT, Richard. Juntos. Rio de Janeiro: Record, 2012.

SENNETT, Richard. Construir e Habitar: ética para uma cidade aberta. Rio de Janeiro: Record, 2018.

Published

2023-12-08