Between anthropophagies and parangolés: the aesthetics in favor of a brazilian pedagogical documentation

Authors

  • Xênia da Motta UFF
  • Greice Duarte de Brito Silva Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94507

Keywords:

Pedagogical documentation, Early childhood education, Education and Art, Aesthetic Nutrition, Diversity

Abstract

This essay launches itself as a provocation to home-made aesthetics, made up of Brazilian diversity. It draws attention to children who insist on playing and demand a disobedient adult-teacher, who embodies celebration, pleasure and laughter, in the practice carried out in Early Childhood Education. Using theoretical contributions from home and abroad, the text highlights the authorial, collective and communicative nature of pedagogical documentation. Aesthetics, as an ingredient that favors teacher training and practice, with the flavors of the rapprochement between Education and Art, is also presented. In this way, it is argued that nurturing glances, perceptions and thoughts contributes to learning how to observe carefully, record and document processes, narrate what is experienced, express in words and images, scenarios and performances in nurseries and pre-schools. As a contribution to the field of Pedagogy, it bets on the subversive potential of sensitivity, imagination and the arts to make documentation and its developments provocative, creative, ethical and aesthetic practices. And, at the same time, tasty!

Author Biography

Greice Duarte de Brito Silva, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação na Linha de Pesquisa Linguagem, Cultura e Processos Formativos do PPG-Edu/UFF (2022). Mestre em Educação (2017) e licenciada em Pedagogia (2013). Pesquisadora no Círculo de Estudos e Pesquisa Formação de Professores, Infância e Arte - FIAR/FEUFF (2016). Atualmente é Professora EBTT (Coluni-UFF), Orientadora de monografia no Curso de Pedagogia (UNIRIO/CEDERJ/UAB) e Professora na Especialização em Docência na Educação Infantil (Capes/UAB/UEPG). Atuou na docência, gestão e assessoria pedagógica da Educação Infantil e Alfabetização na rede municipal do Rio de Janeiro/RJ (2011-2018). Esteve como professora no Ensino Médio na rede estadual do RJ, ministrando disciplinas pedagógicas na Formação de Professores (2014-2017). Articula ensino, pesquisa e extensão na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Formação de professores, contemplando principalmente os seguintes temas: Educação Infantil e Prática Pedagógica, Educação Estética e Processos formativos de professores e crianças, Narrativas (Auto)Biográficas e Educação das Relações Étnico-Raciais.

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Published

2023-12-08