Fairy tale in (re)construction: decolonial and polysemic paths in children's literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e95691

Keywords:

Pedagogy, Literature, Decoloniality, Discursive polysemy

Abstract

The corpora of analysis of this article is the fairy tale “Little Red Riding Hood”, by the Brothers Grimm, and its Brazilian adaptation entitled “Little Red Riding Hood and the Boto-Cor-de- Rosa”, by Cristina Agostinho and Ronaldo Simões Coelho, with illustrations by Walter Lara. The general objective is to analyze the narrative resignification of the adapted version based on the concepts of decoloniality and discursive polysemy. For theoretical basis, especially studies linked to Decoloniality and French Discourse Analysis were used. From the documentar analysis carried out, it was found that there are traits that allow identifying relationships between the classic version and the adapted Brazilian version of the fairy tale. On the other hand, there is also some distancing as a result of elements that are excluded or added to the narrative, which are linked to decolonial and polysemic movements and aim at new possibilities of protagonism, potency and identification through children's literature.

Author Biographies

Juliene Marques, Instituto Federal Catarinense

Professora EBTT do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC, Campus Blumenau), onde atua no Ensino Médio Integrado, na Educação de Jovens e Adultos e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). Doutora em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul). Mestra em Ciências da Linguagem (Unisul). Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade Capivari (Fucap) e em Ensino de Língua Espanhola pela Faculdade Única de Ipatinga (Única). Graduada em Licenciatura em Letras: Português e Espanhol (Unisul) e em Pedagogia (Uninter).Coordenadora do projeto de ensino, pesquisa e extensão "Tecituras do Amanhã: produção e adequação textual direcionadas ao ENEM". j

Nadine de Andrade, Prefeitura Municipal de de Blumenau

Licenciada em Pedagogia pelo Instituto Federal Catarinense. Professora efetiva da Educação Infantil na Prefeitura de Blumenau.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AGOSTINHO, Cristina; COELHO, Ronaldo Simões. Chapeuzinho Vermelho e o Boto-Cor-de-Rosa. Ilustrado por Walter Lara. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2020.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, p. 261-306, 2011.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciências Políticas, Brasília, n. 11, p. 89-117, 2013. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004>. Acesso em: 15 jun. 2023.

BAREZANI, Carla Patrícia. Conhecimento local sobre o boto vermelho, Inia geoffrensis (de Blainville, 1817), no baixo rio Negro e um estudo de caso de suas interações com humanos. 2005. 76f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia, Manaus, 2005. Disponível em: <https://repositorio.inpa.gov.br/bitstream/1/11976/1/disserta%c3%a7%c3%a3o_INPA.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2023.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. v. 1.

CADEMARTORI, Ligia. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas. São Paulo: Ática S.A., 1987.

CORSO, Diana Lichtenstein; CORSO, Mário. Fadas no Divã: Psicanálise nas Histórias Infantis. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DEBUS, Eliane Santana Dias; DOMINGUES, Chirley. Branca de neve e as sete versões: uma manifestação do insólito ficcional. In: DEBUS, Eliane Santana Dias; MICHELLI, Regina (Orgs.). Entre fadas e bruxas: o mundo feérico dos contos para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Dialogarts, p. 59-73, 2015.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Chapeuzinho vermelho. In: GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Contos maravilhosos infantis e domésticos. 3. ed. São Paulo: Editora Cosac & Naify, p. 137-140, 2015.

MACHADO, Rodrigo Corrêa Martins; SOARES, Ivanete Bernardino. Por um ensino decolonial de literatura. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Minas Gerais, v. 21, p. 981-1005, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbla/a/wcdxsD3sqYmYVRSQncPV4ty/>. Acesso em: 18 jul. 2023.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MICHELLI, Regina. O maravilhoso em meio a encantamentos e redenções nos contos tradicionais brasileiros. In: Eliane Santana Dias; MICHELLI, Regina (Orgs.). Entre fadas e bruxas: o mundo feérico dos contos para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Dialogarts, p. 13-28, 2015.

MIGNOLO, Walter. El piensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifesto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar, p. 25-46, 2007.

ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 1999.

ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Eu, Tu, Ele: discurso e real da história. Campinas: Pontes, 2017.

PÊCHEUX, Michel; LÉON, Jacqueline. Análise Sintática e Paráfrase Discursiva. In: ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli (Org.). Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 4. ed. Campinas: Pontes, p. 163-173, 2015.

RAUEN, Fábio José. Roteiros de iniciação científica: os primeiros passos da pesquisa científica desde a concepção até a produção e a apresentação. Palhoça: Ed. Unisul, 2015.

REYS, Yolanda. A substância oculta dos contos: as vozes e narrativas que nos constituem. São Paulo: Pulo do Gato, 2021.

RICHE, Rosa Maria Cuba. Prefácio. In: DEBUS, Eliane Santana Dias; MICHELLI, Regina (Orgs.). Entre fadas e bruxas: o mundo feérico dos contos para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Dialogarts, p. 6-7, 2015.

TAVARES, Manuel; GOMES, Sandra Rosa. Multiculturalismo, interculturalismo e decolonialidade: prolegômenos a uma pedagogia decolonial. Revista Dialogia, São Paulo, n. 29, p. 47-68, 2018. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/8646>. Acesso em: 15 maio 2023.

ZIBERMAN, Regina. Ensinar é preciso. Resistir também. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (Org.). A função da literatura na escola: resistência, mediação e formação leitora. São Paulo: Parábola, p. 7-11, 2021.

Published

2024-08-08