Which quality? Instigating tensions between the training of childcare professionals and the fundamental pedagogical quality at the beginning of life
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104941Keywords:
Childcare centers, Training in Early Childhood Education, Pedagogical qualityAbstract
In recent years, there has been growing government investment in childcare centers in Portugal, essentially reflected in an increase in the coverage rate and the reinforcement of measures to promote access. Other recent public policies include the approval of the first official document on pedagogical activity - the Pedagogical Guidelines for Daycare. Despite the importance of these measures, they were not supported by investment in staff training and in promoting the quality of these settings. Considering that research points to a positive association between the initial and ongoing training of early childhood education professionals and the quality of their teaching practice, this article presents instigating tensions arising from the multiple transformations in course.
References
AGUIAR, Ana Lúcia; GREGÓRIO, Inês; BRITO, Ana Teresa; CADIMA, Joana; BARROS, Luísa. Formação em Educação de Infância em Portugal: caracterização e desafios. Educação e cidades: tempos, espaços, atores e culturas. Atas do XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (pp. 328-335). Porto: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2023.
BARROS, Sílvia; AGUIAR, Cecília. Assessing the quality of Portuguese child care programs for toddlers. Early Childhood Research Quarterly, v. 25, n.10, p. 527–535, dez. 2010.
BARROS, Sílvia; CADIMA, Joana; BRYANT, Donna M.; COELHO, Vera; PINTO, Ana Isabel; PESSANHA, Manuela; PEIXOTO, Carla. Infant child care quality in Portugal: Associations with structural characteristics. Early Childhood Research Quarterly, v. 37, p. 118–130, jul. 2016.
BUYSSE, Virginia, WINTON, Pamela; ROUS, Beth. Reaching consensus on a definition of professional development for the early childhood field. Topics in Early Childhood Special Education, v. 28, n. 4, p. 235–243, fev. 2009.
CADIMA, Joana; NATA, Gil; BARROS, Sílvia: COELHO, Vera; BARATA, Clara. Literature review on early childhood education and care for children under the age of 3. OECD Education Working Papers, n. 243), p. 4-73, dec. 2020.
CARVALHO, Bruno, FANHA, João, FONSECA, Miguel e PERALTA, Susana. Portugal, balanço social 2024 Relatório anual. Disponível em: https://www.novasbe.unl.pt/Portals/0/Files/Reports/BS_SEI_2024/Portugal_Balanco_Social_2024_Relatorio.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Estado da Educação 2020. Conselho Nacional de Educação, 2021. Disponível em: https://www.cnedu.pt/content/edicoes/estado_da_educacao/EE2020_WEB_04.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Estado da Educação 2023. Conselho Nacional de Educação, 2024. Disponível em: https://www.cnedu.pt/content/EE2023/Versao_Integral/EE2023.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Educação das crianças dos 0 aos 3 anos / coord. Teresa Vasconcelos, 2010 (Estudos e Seminários). Disponível em: https://www.cnedu.pt/pt/publicacoes/seminarios-e-coloquios/educacao-das-criancas-dos-0-aos-3-anos. Acesso em: 24 jun. 2025.
CORVAL, Raquel; MARTINS, Silvana; CARVALHO, Andreia; CARVALHO, Cindy; FIALHO, Ana; MOUTINHO, Vanessa; CADIMA, Joana; BRITO, Ana Teresa; PORTUGAL, Gabriela; BARROS, Luísa; AGUIAR, Cecília; SOARES, Isabel. Effects of a professional development model on teacher-child Interactions and child engagement in Portuguese childcare centers: preliminary findings. Comunicação oral no simpósio “Improving the quality of education in early childhood: from research to public policies”, International Society for the Study of Behavioural Development, Lisboa, 2024.
CONSELHO DA UNIÃO EUROPEIA. Recomendação do Conselho de 22 de maio de 2019 relativa a sistemas de educação e acolhimento na primeira infância de elevada qualidade, 2019. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019H0605(01) Acesso em: 24 jun. 2025.
EGERT, Franzisca; DEDERER, Verena; FUKKINK, Ruben G. The impact of in-service professional development on the quality of teacher-child interactions in early education and care: A metaanalysis. Educational Research Review, v. 29, [100309], dez. 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1747938X19301435. Acesso em: 10 fev. 2025.
GOMES, Elisabete Xavier; BRITO, Ana Teresa. A alunização da infância: o indelével contributo da formação inicial de educadoras/es em Portugal. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 190–216, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp190-216. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12663. Acesso em: 24 jun. 2025.
GUO, Ying; JUSTICE, Laura M.; SAWYER, Brook; TOMPKINS, Virginia. Exploring factors related to preschool teachers’ self-eficacy. Teaching and Teacher Education, v. 27, p. 961–968, jul. 2011.
HAMRE, Bridget K.; PIANTA, Robert C.; BURCHINAL, Margaret; FIELD, Samuel M.; LOCASALE-CROUCH, Jenifer; DOWNER, Jason T.; HOWES, Carolee; LAPARO, Karen; SCOTT-LITTLE, Catherine. A course on effective teacher-child interactions: Effects on teacher beliefs, knowledge, and observed practice. American Educational Research Journal, v. 49, n. 1, p. 88–123, fev. 2012.
HECKMAN, James. Early childhood education and care. The case for investing in disadvantaged young children. CESifo DICE Report, 6(2), 3–8, 2008. Disponível em: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/166932/1/ifo-dice-report-v06-y2008-i2-p03-08.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
HULPIA, Hester; SHARMAHD, Nima; BERGERON-MORIN, Lisandre; DE PRÉ, Laura; CRÊTEUR, Stephanie; DUNAJEVA, Jekatyerina. Quality in early childhood education and care (ECEC): state of play in the EU Member States based on the European Quality Framework. NESET report. Luxemburgo: Publications Office of the European Union, 2024.
LOPES, Adília. Le Vitrail la nuit / A árvore cortada. Lisboa: & etc., 2006.
LOPES DA SILVA, I.; MARQUES, L.; MATA, L.; ROSA, M. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2016. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/ocepe/sites/default/files/Orientacoes_Curriculares.pdf. Acesso em: 21 jun. 2025.
MANNING, Mathew; WONG, Gabriel T. W.; FLEMING, Christopher M.; GARVIS, Susanne. Is Teacher Qualification Associated With the Quality of the Early Childhood Education and Care Environment? A Meta-Analytic Review. Review of Educational Research, v. 89, n. 3, p. 370–415, mar. 2019.
MARKUSSEN-BROWN, Justin; JUHL, Carsten B.; PIASTA, Shayne B.; BLESES, Dorthe; HØJEN, Anders; JUSTICE, Laura M. The effects of language- and literacy-focused professional development on early educators and children: A best-evidence meta-analysis. Early Childhood Research Quarterly, v. 38, p. 97-115, out. 2017.
MARQUES, Alexandra, AZEVEDO, Ana, MARQUES, Liliana, FOLQUE, Maria A, & ARAÚJO, Sara B. Orientações Pedagógicas para Creche. 2024. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/opc_marco2024.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
NARAZANI, Edlira; RISCADO, Sara; WEMANS, Lara. The role of family social transfers in reducing child poverty in Portugal. 2022. Disponível em:https://www.bportugal.pt/sites/default/files/anexos/papers/re202212_eng.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
NATIONS COMMITTEE ON THE RIGHTS OF THE CHILD. Convention on the rights of the child: General comment no 12. The right of the child to be heard. United Nations, 2009. Disponível em: unicef_convenc-a-o_dos_direitos_da_crianca.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-Participação: a perspetiva educativa da Associação Criança. Porto: Porto Editora, 2013.
PINTO, Ana Isabel; PESSANHA, Manuela; AGUIAR, Cecília. Effects of home environment and center-based childcare quality on children's language, communication, and literacy outcomes. Early Childhood Research Quarterly, v. 28, n.1, p. 94-101, jul. 2013.
PINTO Ana Isabel, CADIMA Joana, COELHO Vera, BRYANT Donna M., PEIXOTO Carla, PESSANHA Manuela, BURCHINAL, Margaret R., & BARROS, Silvia. Quality of infant child care and early infant development in Portuguese childcare centers. Early Childhood Research Quarterly, v. 48, p. 246– 255, mai. 2019.
PORTUGAL, Gabriela; BARROS, Luísa; AGUIAR, Cecília; SOARES, Isabel. Effects of a professional development model on teacher-child Interactions and child engagement in Portuguese childcare centers: preliminary findings. Comunicação oral no simpósio “Improving the quality of education in early childhood: from research to public policies”, International Society for the Study of Behavioural Development, Lisboa, 2024.
PORTUGAL. Lei n.º 46/86, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo. Diário da República n.º 237/1986, Série I de 1986-10-14 Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/legislacao-consolidada/lei/1986-34444975-44594375. Acesso em: 21 jun. 2025.
PORTUGAL. Lei-quadro n.º 5/97, de 10 de fevereiro. Lei Quadro da Educação Pré-Escolar. Diário da República n.º 34/1997, Série I-A de 1997-02-10, páginas 670 - 67. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/lei/5-1997-561219. Acesso em: 21 jun. 2025.
PORTUGAL. Ministério da Educação, Ciência e Inovação; Ministério do Trabalho, Solidariedade e Segurança Social. Despacho n.º 8251/2024, de 24 de julho. Cria um grupo de trabalho para o estudo e a apresentação de propostas com vista à generalização do acesso à educação na infância. Diário da República, 2.ª série, n.º 142, de 24 jul. 2024. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/despacho/8251-2024-873180041. Acesso em: 24 jun. 2025.
PORTUGAL. Portaria n.º 198/2022, de 27 de julho. Regulamenta as condições específicas de concretização da medida da gratuitidade das creches e creches familiares. Diário da República, n.º 144/2022, Série I, 27 jul. 2022. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/portaria/198-2022-186721643. Acesso em: 21 jun. 2025.
SHERIDAN, Susan; EDWARDS, Caroline Pope; MARVIN, Christine A. e KNOCHE, Lisa L. Professional development in early childhood programs: Process issues and research needs. Early Education and Development, v. 20, n. 3, p. 377–401, jul. 2009.
SLOT, Pauline (2018). Structural characteristics and process quality in early childhood education and care: A literature review. OECD Education Working Papers, n. 176, Luxemburgo: OECD Publishing, 2018.
UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development: Sustainable Development Knowledge Platform, 2015.Disponível em: https://sdgs.un.org/2030agenda. Acesso em: 10 fev. 2025.
VALENTE, Bianor; FEIO, Mariana; LEITE, Teresa. Os cursos de Licenciatura em Educação Básica em Portugal – uma análise comparativa. Educação e Pesquisa, v. 49, e261454, out., 2023.
VICENTE, Keides Batista; PESSONI, Lindalva. Registro e documentação no estágio docente da educação infantil: uma experiência formativa. Zero-a-Seis, v. 25, n. 48, p. 723-745, jul./dez., 2023.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Teresa Brito, Elisabete Xavier Gomes, Raquel Corval

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
