Considerations about teaching in the project reading and writing in early education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e101062

Keywords:

Early Childhood Education, Reading and Writing in Early Childhood Education Project, Continuing training, Dialectical materialist method, Historical-Cultural Theory

Abstract

This article makes a critical analysis, regarding teaching, of the content of the - Reading and Writing Project in Early Childhood Education - a continuing training course for teachers with national coverage, in the year 2024. The analysis of the material was established through research theoretical and dialectical materialist method and is made up of points and counterpoints between what is proposed in the aforementioned project both for the teachers work and for the literary training of the teacher of children, since they are babies, and the considerations of the Historical-Cultural Theory regarding such aspects. After the methodological path of the investigation, it was found that the training material analyzed contains elements about teaching children that meet the assumptions of the Historical-Cultural Theory, when considering the importance of the supply and sophistication of culture in children's education, despite this proposal being linked to the pedagogy of learning to learn, which is different from the ideals of scholars from Vygotsky's school.

Author Biography

Érika Christina Kohle, Fundação Carlos Chagas

Pesquisadora vinculada ao Programa de Estágio de Pós-Doutorado da Fundação Carlos Chagas na linha de pesquisa - Educação e Infância: políticas e práticas. Diretora de Escola de Educação Infantil do Município de Marília, professora da Educação Básica II, Doutora e mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (Marília-2022), (Marília-2016), graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Marília -2014), licenciada em Letras PORTUGUÊS/ALEMÃO pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Assis- 2002) e em Letras PORTUGUÊS/INGLÊS pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021), especialista em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2012). Participa desde 2011 do Grupo de Pesquisa Processos de leitura e de escrita: apropriação e objetivação, desde 2015 do Grupo de Pesquisa Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural e desde 2019 do Grupo de Pesquisa Especificidades da Docência na Educação Infantil, todos pertencentes ao Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp- Campus de Marília.

References

AKURI, Juliana Guimarães Marcelino. Currículo na educação infantil: implicações da Teoria Histórico-Cultural. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília. Marília. 2016.

AKURI, Juliana Guimarães Marcelino. Atividade de estudo para a formação teórica de professores: implicações para a organização de um currículo humanizador na creche. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília. Marília. 2022.

ARELARO, Lisete Regina Gomes. Avaliação das políticas de educação infantil no Brasil: avanços e retrocessos. Zero-a-Seis, v. 19, n. 36, p. 206-222, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p206. Acesso em: 11 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6. ed. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Ser docente na educação infantil: entre o ensinar e o aprender - Caderno 1. (Coleção leitura e escrita na Educação Infantil, v.1). Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, Brasília: MEC/SEB, 2016.

CAMPOS, Maria Malta Educar crianças pequenas: em busca de um novo perfil de professor. Retratos da Escola, [S. l.], v. 2, n. 2/3, 2012. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/130. Acesso em: 11 jul. 2024.

CLARINDO, Cleber Barbosa da Silva. Atividade de estudo como fundamento do Desenvolvimento do pensamento teórico de crianças em idade escolar inicial. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília. Marília. 2015.

DUARTE, Newton. Apresentação. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, N. (Orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultural Acadêmica, 2010. p.7-12.

DUARTE, Newton. As pedagogias do "aprender a aprender" e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 18, p. 35-40, dez. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000300004. Acesso em: 11 jul. 2024.

LEEI - Projeto Leitura e Escrita na Educação Infantil. Faculdade de Educação – Universidade Federal de Minas Gerais. Disponível em: https://lepi.fae.ufmg.br/leei/. Acesso em: 13 jun. 2024.

LEONTIEV. Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In VIGOSTKII, Lev Semionovitch.; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução. Maria Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, p.119-142, 1988.

LIBÂNEO, José Carlos. A desfiguração da escola e a imaginação da escola justa. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima. et. al. (orgs.). (De)Formação na Escola: desvios e desafios. Marília: Oficina Universitária, p. 33-50, 2020. Disponível em: http://ebooks.marilia.unesp.br/index.php/lab_editorial/catalog/book/172. Acesso em: 10 jul. 2024.

MARINO FILHO, Armando. A atividade de estudo no ensino fundamental: necessidade e motivação. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista – Unesp – Marília, 2011.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Vol. I. São Paulo: Difel, 1985.

MELLO, Suely Amaral. Contribuições de Vigotsky para a Educação Infantil. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; MILLER, Stela (orgs.). Vigotsky e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara, S.P: Junqueira & Marin, P. 193-202, 2006.

MUKHINA, Valeria. Psicologia da Idade Pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

OLIVEIRA, Ariadni da Silva de. “Ser docente na Educação Infantil: entre o ensinar e o aprender”: reflexões sobre especificidades da docência na infância. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Madrid: Visor, 2000, v. III, p. 183-206.

Published

2025-07-07