Early Childhood Intervention in Portugal: Context of the Daycare and Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e101331Keywords:
Early Intervention, Childhood, Education, FamiliesAbstract
The article explores early childhood intervention (ECI) practices in Portugal, focusing on the National System of Early Childhood Intervention (SNIPI) and the role of the National Association for Early Intervention (ANIP). The study outlines the evolution of early intervention programs since the 1960s, highlighting significant changes over the years. The methodology includes direct observation and document analysis of educational practices at the ANIP Childcare and Preschool (CJI), with an emphasis on interaction with families and the application of theoretical concepts in daily practice. It was found that ANIP promotes an inclusive and collaborative environment centered on the child and family, utilizing personalized intervention strategies focused on free play and contact with nature. Open communication between professionals and families, continuous training, and the application of theoretical approaches are evident in the observed practices, contributing to the comprehensive development of children. The study reveals the effectiveness of these practices and suggests that active family involvement and a child-centered approach are crucial for the success of early intervention.
References
ANTUNES, Anabela; CARVALHO, Cindy; MONTE, Daniela; DINIS, Inês; GERALDO, Isabel; FERNANDES, Mariana; BORGES, Sara; SANTOS, Sofia; MATEIRO, Vanessa. Projeto educativo – Triénio letivo 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 [Ficha técnica]. 2021. agosto de 2021.
ANIP, Associação Nacional de Intervenção Precoce. Ementa – Berçário. Coimbra: ANIP, jul. 2020. Disponível em: https://www.anip.pt/wp-content/uploads/2020/07/Ementa-Berçário.pdf. Acesso em: 23 jul. 2025.
ANIP, Associação Nacional de Intervenção Precoce. Regulamento interno creche 2021-2022. Coimbra. Disponível em: https://www.anip.pt/wp-content/uploads/2021/10/Regulamento-Interno-Creche-2021-2022-ANIP-vf.pdf. Acesso em: 23 jul. 2025.
ANIP, Associação Nacional de Intervenção Precoce. Ementa – Mais 1 ano. Coimbra: ANIP, jan. 2023. Disponível em: https://www.anip.pt/wp-content/uploads/2023/01/Ementa-mais-1-Ano.pdf. Acesso em: 23 jul. 2025.
ANIP, Associação Nacional de Intervenção Precoce. Regulamento interno – Creche CRESCER 2024-2025. Coimbra: ANIP, 2025. Disponível em: https://www.anip.pt/wp-content/uploads/2025/03/Regulamento-Interno-CRESCERCreche-2024-2025-vf.pdf. Acesso em: 23 jul. 2025.
CARVALHO, Leonor et al. Práticas recomendadas em intervenção precoce na infância: um guia para profissionais. Coimbra: Associação Nacional de Intervenção Precoce, 2016. Fundação Bissaya Barreto. Centro de cuidados. Disponível em: https://www.fbb.pt/cc/. Acesso em: 29 jul. 2024.
GURALNICK, Michael J. Early intervention for children with intellectual disabilities: current knowledge and future prospects. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, v. 18, p. 313-324, 2005.
MATOS, Susana Maria Patrício Soares Menezes. Contributos para o estudo do perfil de competências do profissional de intervenção precoce: as perspectivas dos profissionais. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Especial, área de especialização em Intervenção Precoce) – Universidade do Minho, Braga. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/13923. Acesso em: ago. 2023.
MCWILLIAM, Robin. A. Routines-based early intervention: supporting young children and their families. Baltimore: Paul H. Brookes, 2010. p. 3-14.
PORTUGAL. Ministério do Trabalho, Solidariedade e Segurança Social. Portaria nº 262, de 31 de agosto de 2011. Define as normas reguladoras das condições de instalação e funcionamento das creches. Diário da República Eletrônico, 1.ª série, n. 168, 31 ago. 2011. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/portaria/262-2011-671660. Acesso em: 23 jul. 2025.
PORTUGAL. Finalidades e práticas educativas em creche: das relações, atividades e organização dos espaços ao currículo na creche. Porto: CNIS, 2012.
SNIPI, Sistema Nacional de Intervenção Precoce na Infância. Quem somos. Disponível em: https://snipi.gov.pt/quem-somos#no-back. Acesso em: maio 2024.
VIEIRA, Rafael Coimbra Coolecetiva. Bissaya Barreto: a maternidade das dúvidas e expectativas. Disponível em: https://coimbracoolectiva.pt/historias/bissaya-barreto-a-maternidade-das-duvidas-e-expectativas/?doing_wp_cron=1722273182.8270308971405029296875 . Acesso em: 29 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Izabel Alves Felix da Silva, Celina Isabel Carvalho, Ana Maria Serrano, Patrícia Carla de Souza Della Barba

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
