Early Childhood Intervention in Portugal: Context of the Daycare and Kindergarten

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e101331

Keywords:

Early Intervention, Childhood, Education, Families

Abstract

The article explores early childhood intervention (ECI) practices in Portugal, focusing on the National System of Early Childhood Intervention (SNIPI) and the role of the National Association for Early Intervention (ANIP). The study outlines the evolution of early intervention programs since the 1960s, highlighting significant changes over the years. The methodology includes direct observation and document analysis of educational practices at the ANIP Childcare and Preschool (CJI), with an emphasis on interaction with families and the application of theoretical concepts in daily practice. It was found that ANIP promotes an inclusive and collaborative environment centered on the child and family, utilizing personalized intervention strategies focused on free play and contact with nature. Open communication between professionals and families, continuous training, and the application of theoretical approaches are evident in the observed practices, contributing to the comprehensive development of children. The study reveals the effectiveness of these practices and suggests that active family involvement and a child-centered approach are crucial for the success of early intervention.

Author Biographies

Maria Izabel Alves Felix da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda e mestra pelo Programa de Pós Graduação em Terapia Ocupacional na linha de pesquisa: Promoção do Desenvolvimento Humano nos Contextos da Vida Diária pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Pós graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo - 2018. Graduada em Terapia Ocupacional pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências - 2014/2015. Docente da pós graduação EaD "Intervenção Precoce na Infância: Práticas Centradas na Família e nos Contextos Naturais" - da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (turma II - 2023- 2024). Tutora da pós graduação EaD "Intervenção Precoce na Infância: práticas centrada na família e nos contextos naturais" da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (turma I - 2021-2023). Associada a ANIP - Associação Nacional de Intervenção Precoce - Coimbra - Portugal, na categoria de associada EFETIVA, nº 1509 (2020.2021,2022 e 2023). Formação em avaliação da criança em intervenção precoce na infância, desenvolvimento, implementação do plano individual de intervenção precoce - PIIP nos contextos naturais centrado na família, integração sensorial aplicada a intervenção precoce na infância pela ANIP - Associação Nacional de Intervenção Precoce - Coimbra - Portugal. Participa do grupo de estudos Terapia Ocupacional e atenção integral à infância e do Laboratório de Atividade e Desenvolvimento - UFSCar. Atuação nas áreas de intervenção precoce na infância, práticas centradas na família e nos contextos naturais.

Celina Isabel Carvalho, Universidade de Coimbra

Celina Carvalho é licenciada em Psicologia Clínica Sistémica pela Faculdade de Psicologia e Ciências de Educação de Coimbra. É reconhecida pela ordem dos psicólogos portugueses, desde 2016, como especialista em psicologia clínica e da saúde e especialista avançada em Intervenção Precoce (IP). Trabalha na Associação Nacional de Intervenção Precoce desde 2012, integrando uma ELI do Distrito de Coimbra - ELI Coimbra/Condeixa. É a coordenadora técnico cientifica e formadora do Centro de Formação da ANIP. Tem elevada experiência na área da IP, ao nível do apoio a crianças e suas famílias, educadores e outros cuidadores, bem como ao nível da formação e investigação na área da IPI. Faz parte da bolsa de Formadores do Centro de Formação da Associação Nacional de Intervenção Precoce. Sendo formadora dos seguintes cursos de formação da ANIP, entre outros: PIIP (plano individual de intervenção precoce); “Implementação do PIIP – implementação das práticas centradas na família”; “Temperamento e Comportamento da criança dos 0-6 anos”; “Connect - Famílias e profissionais: como (pro)MOVER parcerias eficazes”; “A Importância da transdisciplinaridade e da consultoria colaborativa entre educadores de Infância e técnicos de IPI.” Formadora detentora de Certificado de Competências Pedagógicas.

Ana Maria Serrano, Universidade do Minho

Ana Maria da Silva Pereira Henriques Serrano. Finished her Doctoral Thesis in Child Studies , Special Education at the University of Minho in 2003. Her reserach area is Education Science with emphasis in Special education and Early Childhood Intervention. Associate Professor at the Department of Educational Psychology and Special Education, Institute of Education, University of Minho. Psychologist, with a Master in Early Intervention at the University of Cincinnati, USA as a Fullbright Scholar, and a PhD in Child Studies – Special Education at the University of Minho. Had been Head of Department and Vice President of IE, researcher in CIEd and coordinates the Research Group of Psycho Social Development, Learning and Special Needs. Has participated in several research projects. Had been scientific consultant: for the International Advisory Committee of Sunfield Research Institute in England; for the area of Early Intervention of Regional Education Department of Madeira from the year of 2004-2010; for ANIP for Continuing Vocational Training for Human Resources of the Early Intervention Process; for the Open Society Foundation and UNICEF Serbia – Implementing ECI in SERBIA. Is a member the National Ukrainian Council for ECI as representative of Eurlyaid. Has developed and coordinates one of the first Master’s programs in Early Childhood Intervention in Portugal (1996) Has been advisor for Masters and PhD dissertations. Has also collaborated on several Masters and PhD Juris of academic degrees and requests for equivalence or recognition of degree. Have collaborated with other colleagues in the organization of several national and international scientific meetings. Has participated in several national and European Projects (Socrates Grundtvig , Life Long Learning, and Comenius, AGORA). Has participated in numerous national and international scientific meetings with communications. Have a set of publications , both in minutes of meetings and in national and foreign journals , books and chapters in books . Member of the Board of the National Association of Early Intervention ( ANIP ) -2000 to 2019. Chair of the European Association of Early Intervention ( EURLYAID ) 2012 to present. Member of the Board of International Society of Early Intervention to present. Member of the Technical Advisory Group for Early Childhood Intervention -UNICEF Europe and Central Asia Regional Office, Geneva.

Patrícia Carla de Souza Della Barba, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional (Universidade Federal de São Carlos), Especialista em Psicopedagogia e no Método Neuroevolutivo Bobath. Mestre e Doutora em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos. Docente Associado IV do departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos. Docente do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional (PPGTO-UFSCar). Orientadora de mestrado e doutorado. Primeiro Pós-Doutorado em 2014 em Estudos da Criança no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, Portugal, bolsista CAPES. Segundo Pós-Doutorado na Universidad Catolica de Valencia, Espanha, campus Capacitas, bolsista da FAPESP-SP. Experiência na área de Terapia Ocupacional, com ênfase em Intervenção no Desenvolvimento Infantil. Atua principalmente nos seguintes temas: Desenvolvimento infantil típico e atípico; Intervenção Precoce, Ocupações infantis; Práticas Centradas na Família; Práticas Recomendas em Intervenção Precoce; Terapia Ocupacional na Atenção Integral à Infância; Engajamento em rotinas; formação de profissionais.Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq: TERAPIA OCUPACIONAL E ATENÇÃO INTEGRAL À INFÂNCIA.Membro da Red Iberoamericana de Atención Temprana e da Academia Latinoamericana de Desarrollo Infantil y Discapacidad (grupo de trabajo Atención Temprana). Membro do Comité Latinoamericano de implementación de Prácticas recomendadas en Atención Temprana. Coordenadora do curso de especialização pela UFSCar: Intervenção Precoce na Infância: Práticas centradas nas famílias e nos contextos naturais, iniciado em 2021.

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Published

2025-08-13