Childhood education in debate: Feminist Contributions against the End of the World
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e104053Keywords:
Feminisms, Resistances, ChildhoodsAbstract
In the line of Early Childhood Education under debate, we present the Feminist Contributions, with a PROLOGUE in chorus in the performance of the Chilean feminist collective Las Tesis, situating the proposal and unfolding in two ACTS, the first held at UFSC within the program of the 13th Seminar Making Gender, with the full transcript of the Round Table: Feminist Materialisms against the End of the World, composed by Barbara Machado (CAP UERJ), Jules Falquet (University of Paris 8) and Adriana Rio (Olga Benário Women's Movement). And the second ACT with a fragment of the IV International Seminar on Childhood and Post-colonialism: transversal knowledge and dialogues with indigenous peoples held by Gepedisc Culturas Infantis of the Faculty of Education at Unicamp in partnership with the State University of Amazonia, held in Manaus, which presents the concrete construction of indigenous resistance with the multiple “spaces of epistemic existence of bodies, territories and memories!', as explained by Professor Daniela Munduruku, says powerful that comprises in these feminist contributions transformative and perhaps revolutionary knowledge for the Early Childhood Education we have and the one we want, the Brazilian way
References
FEDERICI, Silvia. Além da pele: repensar, refazer e reivindicar o corpo no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Elefante, 2023.
FINCO, Daniela; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; GOBBI, Marcia A. Creche e Feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica; Associação de Leitura do Brasil -ALB; São Paulo: Fundação Carlos Chagas – FCC, 2015.
TELES, Maria Amélia de A.; SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Por que a creche é uma luta das mulheres: inquietações feministas já demonstram que as crianças pequenas são de responsabilidade de toda a sociedade!. São Carlos: Pedro&João Editores, 2018.
SILVA, Adriana A., FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela. “Isso aí é RACHISMO!” Feminismo em estado de alerta na educação das crianças pequenas: transformações emancipatórias para pedagogias descolonizadoras. São Carlos: Pedro&João Editores, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
