Reflective registration, pedagogical coordination and professionalization of early education teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e99233Keywords:
Reflective record, Pedagogical coordination, Teaching professionalization, Early childhood educationAbstract
This article, the result of master's research, seeks to answer the following question: How do teachers of babies and very young children record pedagogical proposals on a daily basis. The general objective is to verify how and if the reflective record qualifies the pedagogical practice of early childhood education teachers. The study universe is a Municipal Basic Education School in the city of São Bernardo do Campo/SP. The data production instruments are records made by two daycare teachers and semi-structured interviews with the same teachers. The data indicate that early childhood education teachers record their practices, but they become effective as there is a reflective training process. The role of the pedagogical coordinator is fundamental in this process, as her feedback qualifies everyday writing practices.
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.
FLORES, Maria Luiza Rodrigues; VIDALETTI, Adriana Silva Costa; BATISTA, Aida Cunha. A importância das condições de trabalho para a construção de uma documentação pedagógica na perspectiva da qualidade da/na educação infantil. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 25, n. 48, p. 591-615, jul./dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94493. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/94493/54748. Acesso em: 25 fev. 2024.
FREIRE, Madalena. Educador. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Madalena. Observação, registro, reflexão: instrumentos metodológicos I. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996. (Série Seminários).
FREINET, C. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Estampa, 1973.
LOPES, Amanda Cristina Teagno Educação infantil e registro de práticas. São Paulo: Cortez, 2009.
LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2020.
MENDONÇA, Cristina Nogueira de. A documentação pedagógica como processo de investigação e reflexão na educação infantil. 2009. 132 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2009.
MERLI, Angélica de Almeida; STANGHERLIM, Roberta. Por que (não) registrar? A importância do registro como instrumento de reflexão na formação de professores. Trabalho apresentado no IX Colóquio de pesquisa sobre instituições escolares, São Paulo, 2013. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/ix_coloquio/PDF/angelica_almeida.pdf. Acesso em: 25 fev. 2024.
OSTETTO, Luciana. E. (org.). Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas: Papirus, 2017.
PROENÇA, Maria Alice. Prática docente: abordagem de Reggio Emília e o trabalho com projetos, portfólios e redes formativas. São Paulo: Panda Educação, 2020.
RUIZ, Daniela. O registro reflexivo como instrumento de qualificação da prática pedagógica de professoras da educação infantil. 2022. 122 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação Universidade nove de julho, São Paulo, 2022.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
WARSCHAUER, Cecília. Entre na roda!: uma metodologia de formação humana da sala de aula ao desenvolvimento organizacional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
ZABALZA, Miguel. Diários de Aula. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
