Institutionalization of the Virtual Learning Environment in Higher Education: Case of the Federal University of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e89589

Keywords:

Institutionalization, Institutional Change, Virtual Learning Environment

Abstract

This case study describes the institutionalization of Virtual Learning Environment (VLE) at Federal University of Paraná, from 2010 to 2018, based on studies of Tolbert and Zucker (1996) and Greenwood, Suddaby and Hinings (2002). For thematic content analysis of primary sources, twelve semi-structured interviews were carried out with professors and technical-administrative staff from Graduation Courses in Administration and Information Management and the Coordination of Integration and Policies of Distance Education. Several documents from secondary sources were also analyzed. It was identified that, almost a decade after the regulation of the distance workload in the presential graduation courses, the process is still in the habitualization phase of Tolbert and Zucker (1996) and points to the contrary interest’s action of the social actors as cause of obstruction of the institutionalization flow of a new practice. In addition, to corroborating with the studies mentioned, the research brings theoretical and practical contributions by jointly analyzing the organizational flow of the institutionalization process of Tolbert and Zucker (1996) and the strategic theorization for the institutionalization of new practices according to Greenwood et al. (2002).

Author Biographies

Márcio Jacometti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), desde 2013; e professor titular do Programa de Pós-graduação em Administração (PPGA) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Curitiba, desde 2016, nível de Mestrado, na linha de pesquisa de Tecnologia e Desenvolvimento Organizacional. Atualmente é Diretor-Geral da UTFPR, Campus Cornélio Procópio, desde 2017. Desenvolve trabalhos na área de Administração, atuando no ensino, na pesquisa e na extensão nos seguintes temas: teoria institucional, empreendedorismo, arranjos produtivos locais, difusão de conhecimento em redes interorganizacionais, incubadoras de empresas, estudos organizacionais e gestão educacional.

Ana Paula Vieira, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Resumo da biografia: Mestre em Administração pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Curitiba, Bacharel em Automação de Escritórios e Secretariado pela Universidade do Vale do Itajaí, Tutora em Educação a Distância (EaD) na Universidade Federal do Paraná e na Universidade Aberta do Brasil nos Cursos de Capacitação para Formação de Tutores em EaD no período de 2009 a 2016 e Secretária Executiva da Universidade Federal do Paraná com atuação na Seção de Assuntos Administrativos da Superintendência do Patrimônio da União em Santa Catarina.  

Marystela Assis Baratter Sanches, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Doutora em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Mestre em Administração pela Universidade Positivo (UP). Atualmente é professora da UFPR, no Departamento de Administração Geral e Aplicada (DAGA), atuando como Vice-coordenadora do Curso de Graduação em Administração e também como professora na especialização MBA do CEPPAD. Tem experiência em elaboração de material didático para cursos na modalidade EAD e na gestão de Instituições de Ensino Superior. Tem interesse em pesquisas na área de Estudos Organizacionais principalmente em temas relacionados ao Institucionalismo Organizacional e na área de Estratégia, com temas direcionados à internacionalização de empresas.

References

AMORIM, S. K. P.; LIMA, T. B.; KRUTA-BISPO, A. C. A. Perspectivas de aprendizagem autodirecionada e transformadora em ambientes virtuais de aprendizagem: novas necessidades em tempos de pandemia da Covid-19. Revista Ciências Administrativas, v. 28, n. especial, p. 1-13, 2022. https://doi.org/10.5020/2318-0722.2022.28.Esp.e12309

ATLAS.TI. Qualitative data analysis. Release 6.2.27. Berlin, Atlas.ti GmbH, 2012. http://www.atlasti.com

BARAKAT, S. R.; FREITAS, L. P.; BOAVENTURA, J. M. G.; MACLENNAN, M. L. F. Legitimidade: uma análise da evolução do conceito na teoria dos stakeholders. Revista de Ciências da Administração, v. 18, n. 44, p. 66-80, 2016. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2016v18n44p66

BIHARI, A.; SHAJAHAN, P. K. Changing CSR practices of corporates: a study of institutionalization of mandated corporate social responsibility in India, International Journal of Law and Management, v. 65. n. 2, p. 105-124, 2023. https://doi.org/10.1108/IJLMA-09-2022-0198

BOXENBAUM, E.; JONSSON, S. Isomorphism, diffusion and decoupling: concept evolution and theoretical challenges. In: GREENWOOD, R.; OLIVER, C.; LAWRENCE, T. B.; MEYER, R. E. The Sage handbook of organizational institutionalism. 2. ed., Los Angeles: Sage, 2017, p. 121-149. https://doi.org/10.4135/9781446280669.n4

BRAGA, A. C. S.; BATAGLIA, W. Capacidades institucionais que dotam a agência individual e coletiva para a mudança institucional (Revisitando Selznick). Revista de Ciências da Administração, v. 24, n. 62, p. 46-64, 2022. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2022.e67096

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ed. 248, p. 27833, 23 dez. 1996.

BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ed. 53, p. 39, 17 mar. 2020.

BRYMAN, A. Social research methods. Oxford, UK: Oxford University Press, 2012.

CAMPOS, C. J. G. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 57, n. 5, p. 611-614, 2004. https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000500019

CRUZ, J. R.; LIMA, D. C. B. P. Trajetória da educação a distância no Brasil: políticas, programas e ações nos últimos 40 anos. Jornal de Políticas Educacionais, v. 13, n. 13, p. 1-19, 2019. https://doi.org/10.5380/jpe.v13i0.64564

CRUZ, G. A Dinâmica institucional: uma reflexão sobre o alcance das instituições. Revista de Ciências da Administração, v. 17, n. 42, p. 95-105, 2015. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2015v17n42p95

DIMAGGIO, P. J.; POWELL, W. W. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. Revista de Administração de Empresas, [S. l.], v. 45, n. 2, p. 74-89, 2005. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37123. Acesso em: 5 aug. 2017.

ENDACOTT, C.; LEONARDI, P. Artificial intelligence as an endogenous mechanism of institutional isomorphism. In: Academy of Management Proceedings. Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management, 2023. p. 13487. https://doi.org/10.5465/AMPROC.2023.13487abstract

FERREIRA, H. C. H.; FONSECA FILHO, A. S. Dilemas, expectativas e perspectivas sobre o ensino superior de turismo e hospitalidade em tempos de Covid-19. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, v. 14, n. especial, p. 29-49, 2020. https://doi.org/10.17648/raoit.v14n4.6658

GIDDENS, A. Sociologia. 6. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

GREENWOOD, R.; SUDDABY, R.; HININGS, C. R. Theorizing change: the role of professional associations in the transformation of institutionalized fields. Academy of Management Journal, v. 45, n. 1, p. 58-80, 2002. https://doi.org/10.5465/3069285

GREENWOOD, R.; OLIVER, C.; SAHLIN, K.; SUDDABY, R. The Sage Handbook of Organizational Institutionalism. Los Angeles: Sage, 2008. p. 1-46. https://doi.org/10.4135/9781849200387.n1

HAVEMAN, H. A.; DAVID, R. J. Ecologists and institutionalists: friends or foes? In: GREENWOOD, R.; OLIVER, C.; SAHLIN, K.; SUDDABY, R. The Sage handbook of organizational institutionalism. Los Angeles: Sage, 2008, p. 573-595. https://doi.org/10.4135/9781849200387.n25

KIM, J.; GREINER, M.; MIREE, C. Embedded agency in competitive environments: distribution of new occupations for data-oriented practices. Management Research Review, 2023. https://doi.org/10.1108/MRR-11-2021-0786

KÖLBEL, J. F.; BUSCH, T. Signaling legitimacy across institutional contexts: the intermediary role of corporate social responsibility rating agencies. Global Strategy Journal, v. 11, n. 2, p. 304-328, 2021. https://doi.org/10.1002/gsj.1355

MACHADO-DA-SILVA, C. L.; GONÇALVES, S. A. Nota técnica: a teoria institucional. In: CLEGG, S.; HARDY, C.; NORD, W. (Org.) CALDAS, M.; FACHIN, R.; FISCHER, T. (Orgs.). Handbook de estudos organizacionais. Vol. 1. São Paulo: Atlas, 2010. p. 218-225.

MEIER, M. J. Educação a distância na UFPR: uma trajetória em construção. In: BRITO, G. S. (Org.). Cadernos de Educação a distância. Curitiba: UFPR, 2012. p. 11-30.

MEYER, A. I. S. Ambientes virtuais de aprendizagem: conceitos e características. Kiri-Kerê|: Pesquisa em Ensino, v. 1, n. 12, p. 190-208, 2022. https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.37409

MEYER, J. W.; ROWAN, B. Institutionalized organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, v. 83, n. 2, p. 340-363, 1977. https://doi.org/10.1086/226550

MEYER, J. W.; SCOTT W. R. Organizational environments: ritual and rationality. Beverly Hills: Sage, 1983.

NIEUWENHUIS, R.; NEED, A.; VAN DER KOLK, H. Family policy as an institutional context of economic inequality. Acta Sociologica, v. 62, n. 1, p. 64-80, 2019. https://doi.org/10.1177/0001699318760125

OCASIO, W.; GAI, S. L. Institutions: everywhere but not everything. Journal of Management Inquiry, v. 29, n. 3, p. 262-271, 2020. https://doi.org/10.1177/1056492619899331

ORTIZ, T. L. H.; APPE, S. Coercive and mimetic isomorphic mechanisms for service provision: the creation of nonprofit organizations in Mexico before and during the COVID-19 pandemic. Public Policy and Administration, 2022. https://doi.org/10.1177%2F09520767221142186

ÖZTÜRK, İ. Institutionalization mechanisms at the universities: case study of the Turkish universities. MANAS Journal of Social Studies, v. 10, n. 3, p. 1602-1617, 2021. https://doi.org/10.33206/mjss.866380

PARSONS, T. A estrutura da ação social: um estudo da teoria social com especial referência a um grupo de autores europeus recentes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

PORTILLO, S.; BEARFIELD, D.; HUMPHREY, N. The myth of bureaucratic neutrality: institutionalized inequity in local government hiring. Review of Public Personnel Administration, v. 40, n. 3, p. 516-531, 2020. https://doi.org/10.1177/0734371X19828431

POSADAS, S. C.; RUIZ-BLANCO, S.; FERNANDEZ-FEIJOO, B.; TARQUINIO, L. Institutional isomorphism under the test of non-financial reporting directive: evidence from Italy and Spain, Meditari Accountancy Research, v. 31, n. 7, p. 26-48, 2023. https://doi.org/10.1108/MEDAR-02-2022-1606

ROCHER, G. Talcott Parsons e a Sociologia Americana. Trad. de Olga Lopes da Cruz. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.

SÁ, R. A. Licenciatura em Pedagogia: séries iniciais do ensino fundamental na modalidade de educação a distância: a construção histórica possível na UFPR. Educar em Revista, v. 21, 173-204, 2003. https://doi.org/10.1590/0104-4060.289

SCOTT, W. R. Unpacking institutional arguments. In: POWELL, W. W., DIMAGGIO, P. J. The new institutionalism in organizational analysis. Chicago: The University of Chicago Press, 1991. p. 164-182.

SCOTT, W. R. Institutions and organizations: ideas and interests. 3. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2008.

SEYFRIED, M.; ANSMANN, M.; POHLENZ, P. Institutional isomorphism, entrepreneurship and effectiveness: the adoption and implementation of quality management in teaching and learning in Germany. Tertiary Education and Management, v. 25, p. 115-129, 2019. https://doi.org/10.1007/s11233-019-09022-3

SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica, v. 16, n. 2, p. 1-14, 2015. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403. Acesso em: 03 out. 2017.

SUCHMAN, M. Managing legitimacy: strategic and institutional approaches. Academy of Management Review, v. 20, n. 3, p. 571-610, 1995. https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080331

TOLBERT, P. S.; ZUCKER, L. G. The institutionalization of institutional theory. In: CLEGG, S.; HARDY, C.; NORD, W. (Eds.). The handbook of organization studies. London: Sage, 1996. p. 175-190.

TUBARO, P. Disembedded or deeply embedded? A multi-level network analysis of online labour platforms. Sociology, v. 55, n. 5, p. 927-944, 2021. https://doi.org/10.1177/0038038520986082

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ (UFPR). Resolução n. 72, de 22 de outubro de 2010. Regulamenta a oferta de disciplinas na modalidade a distância nos cursos de graduação e educação profissional e tecnológica presenciais da Universidade Federal do Paraná. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão, Curitiba, 2010. Disponível em: http://www.soc.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2016/07/resolucao_cepe_29102010-497.pdf. Acesso em: 08 maio 2017.

WEBER, M. Ensaios de Sociologia. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1982.

WEBER, M. Conceitos básicos de Sociologia. São Paulo: Centauro, 2002.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. São Paulo: Bookman, 2010.

ZUCKER, L. G. Institutional theories of organization. Annual Review of Sociology, v. 13, p. 443-464, 1987. https://doi.org/10.1146/annurev.so.13.080187.002303

ZUCKER. L. G. Where do institutional patterns come from? Organizations as actors in social systems. In: ZUCKER, L. G. (Ed.). Institutional patterns and organizations: culture and environment. Cambridge, MA: Ballinger, 1988, p. 23-49.

Published

2023-09-29

How to Cite

Jacometti, M., Vieira, A. P., & Sanches, M. A. B. (2023). Institutionalization of the Virtual Learning Environment in Higher Education: Case of the Federal University of Paraná. Journal of Administration Science, 25(65), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e89589

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.