Sistema de Inteligência Acadêmica na gestão da Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2011v13n31p136Abstract
O objetivo deste trabalho foi analisar a gestão de dois Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração (PPGSSAs) buscando contribuir com proposições para a implantação de um SIAc, como apoio aos processos decisórios e à formulação de estratégias nos Programas pesquisados. Os PPGSSAs selecionados estão vinculados a Instituições de Ensino Superior (IES), uma pública e outra privada, tendo sido selecionados de forma intencional em razão de critérios de qualidade. O referencial teórico envolveu, principalmente, a literatura sobre Inteligência Competitiva (IC) e suas interfaces com a formulação de estratégias. A pesquisa foi empírica, exploratória, com método qualitativo, e de estudo de casos múltiplos. Os resultados indicam que em ambos os Programas há indícios de utilização de Inteligência Acadêmica (IA), ainda que de forma simplificada e orientada para responder aos requisitos de qualidade indicados pela CAPES. A análise permitiu apontar o papel e as funções para um SIAc, dentro da estrutura administrativa e operacional dos programas estudados, onde este suporta e aperfeiçoa a formulação de estratégias para a melhoria da qualidade, com aumento da visibilidade e da inserção social dos dois programas, objeto de análise. Há compreensão e entendimento da oportunidade da adoção de um SIAc nos PPGSSAs pelos gestores, líderes de linha de pesquisa e especialistas técnicos participantes da pesquisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must ensure:
- that there is complete consensus among all co-authors to approve the final version of the paper and its submission for publication.
- that their work is original, and if the work and/or words of others have been used, these have been duly acknowledged.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. RCA reserves the right to use software or any other methods of plagiarism detection.
All submissions received for evaluation in the RCA journal are screened for plagiarism and self-plagiarism. Plagiarism identified in manuscripts during the evaluation process will result in the submission being archived. In the event of plagiarism being identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, retract it.
Authors grant RCA exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons (CC BY) 4.0 International License.

Authors are authorized to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository, on a personal website, publishing a translation, or as a chapter in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
This license grants any user the right to:
Share – copy, download, print, or redistribute the material in any medium or format.
Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
Attribution – You must give appropriate credit (cite and reference), provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions – You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.