Identification of the root causes of mathematics anxiety and possible interventions based on an exploratory review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e100056

Keywords:

mathematical anxiety, strategies and interventions, mathematics education, Ishikawa Diagram

Abstract

Mathematics Anxiety (MA) is a phenomenon that affects many individuals, having multifactorial causes and diverse effects that result in problems with manipulating numbers. This article aimed to map and establish an associative structure between the causes, effects and possible interventions for AM, identified in articles available on the Google Scholar platform, based on an exploratory review. Works published in journals in the last 5 years, with open access, containing the keyword “mathematical anxiety” in the title were reviewed. From the 18 articles selected, information was extracted and categorized for analysis. Applying the Ishikawa Diagram tool, an associative structure between AM causes and effects was established, and the root causes were identified. Also, we sought to establish a connection between these causes and the interventions available in the literature. From this link, it was observed that the suggested interventions are comprehensive, not very tangible and require the involvement of the entire school community, which makes their implementation difficult.

Author Biographies

Joanderson de Almeida Reis, Instituto Federal de Educação

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Especialista em Matemática, suas tecnologias e o mundo do trabalho - Universidade Federal do Piauí; Graduado em Licenciatura em Matemática - Universidade de Uberaba; Atuou como monitor de Cálculo Diferencial e Integral I e foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES. Possui experiência no magistério da Educação Básica - Ensino Fundamental (anos finais) e Ensino Médio. Seus interesses e áreas de pesquisa incluem Didática, Didática da Matemática, Educação Matemática e Metodologia da Pesquisa Científica.

Francisca Helena de Oliveira Holanda, Instituto Federal de Educação

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2013-2017). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2009). Especialista em Educação Biocêntrica pela Universidade Estadual do Ceará (2005). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (1995). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) e, professora permanente do curso de Doutorado Acadêmico em Ensino Rede Nordeste de Ensino - IFCE (RENOEN).

Maria Cleide da Silva Barroso, Instituto Federal de Educação

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2017). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2009). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (2004). Professora Permanente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática PGECM/IFCE (acadêmico). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino/curso de Doutorado Acadêmico em Ensino Rede Nordeste de Ensino - IFCE (RENOEN).

Lucelindo Dias Ferreira Junior, Universidade Federal do Ceará

Doutor e Mestre em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia de São Carlos (EESC) - Universidade de São Paulo (USP). Graduado em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisador na área de Desenvolvimento de Produtos, Ergonomia e Educação em Engenharia. Professor do Magistério Superior no curso de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Campus Russas. Docente Permanente do Mestrado Profissional em Avaliação de Políticas Públicas (MAPP/UFC).

References

Abdul-Rahman, H., Wang, C., & Jackson, C. (2011). CTM4 model using Ishikawa diagram for quality management in design-and-build projects. Scientific Res. Essays, 6(25), 5442-5456. http://doi.org/10.5897/SRE10.447

Alanazi, H. M. N. (2020). The effects of active recreational maths game on maths anxiety and performance in primary school children: an experimental study. Multidisciplinary Journal for Education and Technological Sciences, 7(1), 89-112. https://doi.org/10.4995/muse.2020.12622

Alexander, L., & Martray, C. (1989). The development of an abbreviated version of the Mathematics Anxiety Rating Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 22(3), 143-150. https://doi.org/10.1080/07481756.1989.12022923

Artemenko, C.; Masson, N.; Georges, C., Nuerk, H., & Cipora, K. (2021). Not all elementary school teachers are scared of math. Journal of Numerical Cognition, 7(3), 275-294. http://doi.org/10.23668/psycharchives.4766

Ashcraft, M. H.; & Faust, M. W. (1994). Mathematics anxiety and mental arithmetic performance: An exploratory investigation. Cognition & Emotion, 8(2), 97-125. https://doi.org/10.1080/02699939408408931

Ashcraft, M. H.; & Kirk, E. P. (2001). The relationships among working memory, math anxiety, and performance. Journal of Experimental Psychology: General, Washington, 130(2), 224-237. http://doi.org/10.1037//0096-3445.130.2.224

Ashcraft, M. H. (2002). Math Anxiety: Personal, Educational and Cognitive Consequences. Current Directions in Psychological Science, 11(5), 181-185. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00196

Ashcraft, M. H., & Ridley, K. (2005). Math anxiety and its cognitive consequences: A tutorial review. In Campbell, J. I. D. (Ed.), Handbook of mathematical cognition (1st ed., pp. 315-325). Psychology Press.

Ashcraft, M. H., & Krause, J. A. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety. Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), 243-248.

Ashcraft, M. H., Krause, J. A., & Hopko, D. R. (2007). Is math anxiety a mathematical learning disability? In Berch, D. B., & Mazzoco, M. M. M. (Eds.), Why is math so hard for some children? The nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities (pp. 329-348). Paul H Brookes Publishing.

Attie, J. P., & Moura, M. O. D. (2017). A altivez da ignorância matemática: Superbia Ignorantiam Mathematicae. Educação e Pesquisa, 44, 1-13. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201702152362

Beilock, S., Schaeffer, M., & Rozek, C. (2017). Understanding and addressing performance anxiety. In Elliot, A. J., Dweck, C. S., Yeager, D. S. (Eds.), Handbook of competence and motivation: Theory and application, (2nd ed., pp. 155-172). The Guilford Press.

Beilock, S. L., Gunderson, E. A., Ramirez, G., & Levine, S. C. (2010). Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(5), 1860-1863. https://doi.org/10.1073/pnas.0910967107

Braga, F. A. C. O., Lins, S. M. S. B., Christovam, B. P., & Souza, O. A. B. (2023). Quality management in the COVID-19 pandemic: nursing action plan. Revista Brasileira de Enfermagem, 76 (Suppl 1): e20220272.

https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0272

Brown, M., Brown, P., & Bibby, T. (2008). “I would rather die”: reasons given by 16-year-olds for not continuing their study of mathematics. Research in Mathematics Education, London, 10(1), 3–18. https://doi.org/10.1080/14794800801915814

Brunyé, T. T, Mahoney, C. R, Giles, G. E, Rapp, D. N, Taylor, H. A, & Kanarek, R. B. (2013). Learning to relax: Evaluating four brief interventions for overcoming the negative emotions accompanying math anxiety. Learning and Individual Differences, 27 , 1-7. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.06.008

Campos, A. M. A., Manrique, A. L. (2020). Ansiedade matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: a influência dos pares, pais e professores. VIDYA, 40(2), 459–473. https://doi.org/10.37781/vidya.v40i2.3366

Campos, A. M. A. (2022a) Ansiedade matemática: Fatores cognitivos e afetivos. Rev. psicopedag., 39(119), 217-228. http://dx.doi.org/10.51207/2179-4057.20220019

Campos, A. M. A. (2022b). Ansiedade Matemática: incidência nos Anos Iniciais. Cadernos do Aplicação, 35. https://doi.org/10.22456/2595-4377.121144

Campos, A. M. A. (2021). A Teoria do Flow como promotora motivacional para estudantes com ansiedade matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 8(23), 1314–1324. https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.4781

Campos, A. M. A. (2023). Ansiedade Matemática vista pelas lentes de professores que ensinam matemática [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Repositório de Teses e Dissertações dos Programas de Pós-Graduação da PUC-SP. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36296

Campos, V. F. (1992). TQC: controle da qualidade total. Fundação Christiano Ottoni.

Carey, E., Devine, A., Hill, F., & Szűcs, D. (2017). Differentiating anxiety forms and their role in academic performance from primary to secondary school. PloSone, 12(3):e0174418. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174418

Carmo, J. S., & Simionato, A. M. (2012). Reversão de ansiedade à matemática: alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, Maringá, 17(2), 317-327.

Carmo, J. S., & Ferraz, A. C. T. (2012). Ansiedade relacionada à matemática e diferenças de gênero: uma análise da literatura. Psicologia da Educação, 35, 53-71.

Carmo, J. S. (2003). Ansiedade matemática: conceituação e estratégia de intervenção. In Brandão, M. Z. S., Conte, F. C. S., Brandão, F. S., Ingberman, Y. K., Moura, C. B., Silva, V. M., & Oliane, S. M. (Orgs.). Sobre comportamento e cognição: a história e os avanços, a seleção por consequências em ação (1st ed., pp. 433-442). Esetec.

Carmo, J. S. (2011). Ansiedade à matemática: identificação, descrição operacional e estratégias de intervenção. InCapovilla, F. (Org.). Transtornos de aprendizagem: progressos em avaliação e intervenção preventiva e remediativa (1st ed., pp. 249-255). Memnon.

Carvalho, V. (2003). Sobre construtos epistemológicos nas ciências: uma contribuição para a enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 11, 420-428. https://doi.org/10.1590/S0104-11692003000400003

Chang, H., & Beilock, S. (2016). The Math Anxiety-Math Performance Link And Its Relation To Individual And Environmental Factors: A Review Of Current Behavioral And Psychophysiological Research. Current Opinion In Behavioral Sciences, 10, 33-38. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2016.04.011

Chinn, S. (2009). Mathematics Anxiety in Secondary Students in England, DYSLEXIA, 15, 61-68. https://doi.org/10.1002/dys.381

Curilla, R. A. T., & Carmo, J. S. (2023). Efetividade de intervenções para redução da ansiedade matemática. Rev. psicopedag., 40(121), 46-65. http://dx.doi.org/10.51207/2179-4057.20230005

Datta, D. K., & Scarpfin, J. A. (1983). Types of math anxiety. Math Notebook. CLTM, 3, 9-10.

Domingues, M. R. S., Silva, M. G. M., Cordeiro, F. B., Souza, M. C., Rocha, R. W. G., Torres, N. V. O. B., & Torres Neto, J. B. (2022). Exercício físico e ansiedade matemática: perspectivas para educação matemática a partir das neurociências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 18(40), 81-104. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v18i40.11170

Dowker, A., Sarkar, A., & Looi, C. Y. (2016). Mathematics anxiety: What have we learned in 60 years?. Frontiers in psychology, 7(508), p. 1-16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00508

Dreger, R. M., & Aiken Jr., L. R. (1957). The identification of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48(6), 344-351. https://doi.org/10.1037/h0045894

Duarte, N. (1985). Recriando o ábaco e o sistema de numeração. Educação & Sociedade, 20, 141-157.

Eysenck, M. W., Derakshan, N., Santos, R., & Calvo, M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: attentional control theory. Emotion, 7(2), 336-356. https://doi.org/10.1037/1528-3542.7.2.336

Faesarella, I. S., Sacomano, J. B., & Carpinetti, L. C. R. (2006). Gestão da qualidade: conceitos e ferramentas. EESC/USP. http://repositorio.eesc.usp.br/handle/RIEESC/6212

Ferreira, W., Richetto, K. C. S., Veiga, S. A., Ribeiro, M. T. M., & Gouvea, E. J. C. (2023). Math phobia and maths anxiety: multidisciplinary aproaches for a more inclusive and equitable education in Brazil. Concilium, 23(17), 663–677. https://doi.org/10.53660/CLM-2205-23Q30

Figueira, P., Araújo, B. K. T., Andrade, R. S. S., & Freitas, P. M. (2023). Dificuldade em aritmética em crianças com alta inteligência: efeito da ansiedade matemática? Psicologia Escolar e Educacional, 27(5), p. 1-8. https://doi.org/10.1590/2175-35392023-243543

Figueira, P. V. S. T., & Freitas, P. M. (2020). Relação entre ansiedade matemática, memória de trabalho e controle inibitório: uma meta-análise. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(67), 678-696. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a16

França, A. L. B., & Dorneles, B. V. (2021). Ansiedade Matemática em Professores Brasileiros: retratos iniciais da literatura. Educação Matemática em Revista, 26(73), 132-150. https://doi.org/10.37001/emr.v26i73.2698

Ganley, C., Conlon, R., Mcgraw, A., Barroso, C., & Geer, E. (2021). The effect of brief anxiety interventions on reported anxiety and math test performance. Journal of Numerical Cognition, 7(1), 4-19. https://doi.org/10.5964/JNC.6065

Geist, E. (2010). The anti-anxiety curriculum: Combating math anxiety in the classroom. Journal of Instructional Psychology, 37(1), 24-31.

Guerra, A. L. R.; & Matos, D. V. (2024). A utilização de jogos no combate a ansiedade matemática: perspectivas para a educação matemática a partir das neurociências. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, 16(29), 49-66. https://doi.org/10.5281/zenodo.10614429

Hadfield, O. D., & Mcneil, K. (1994). The relationship between Myers-Briggs personality type and mathematics anxiety among Preservice Elementary Teachers. Journal of Instructional Psychology, 21(4), 375-384.

Hembree, R. (1990). The nature, effect, and relief of mathematics anxiety. Journal forResearch in Mathematics Education, 21(1), 33-46.

Huihua, H. (2007). Adolescents’ perception of parental and peer Mathematics anxiety and attitude toward mathematics: A comparative study of European - American and Mainland - Chinese students. [Dissertation of Doctor of Philosophy, Washington State University]. https://doi.org/10.7273/000006137

Jameson, M. (2014). Contextual factors related to math anxiety in second-grade children. The Journal of Experimental Education, 82(4), 518-536. https://doi.org/10.1080/00220973.2013.813367

Johnson, E. S., Clohessy, A. B., & Chakravarthy, P. (2021). A self-regulated learner framework for students with learning disabilities and math anxiety. Intervention in School and Clinic, 56(3), 163-171. https://doi.org/10.1177/1053451220942203

Liliana, L. (2016). A new model of Ishikawa diagram for quality assessment. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 161(1):012099, 1-6. https://doi.org/10.1088/1757-899X/161/1/012099

Lin, Y., Durbin, J. M., & Rancer, A. S. (2017). Perceived instructor argumentativeness, verbal aggressiveness, and classroom communication climate in relation to student state motivation and math anxiety. Communication Education, 66(3), 330-349. https://doi.org/10.1080/03634523.2016.1245427

Lyons, I. M., & Beilock, S. L. (2012a). Mathematics Anxiety: Separating the Math from the Anxiety. Cerebral Cortex, 22(9), 2102- 2110. https://doi.org/10.1093/cercor/bhr289

Lyons, I. M., & Beilock, S. L. (2012b). When Math Hurts: Math Anxiety Predicts Pain Network Activation in Anticipation of Doing Math. PLoSONE, 7(10), 1–6. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0048076

Luttenberger, S., Wimmer, S., & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology Research and Behavior Management, 11, 311-322. https://doi.org/10.2147/PRBM.S141421

Markey, J. F. (1926). A Redefinition of Social Phenomena: Giving a Basis for Comparative Sociology. American Journal of Sociology, 31(6), 733-743.

Matos, M. D., Gonçalves, T. O., Matos, M. G., & Lameirão, S. V. C. (2023). Experiências negativas com a matemática: um dos possíveis fios condutores de ansiedade matemática em professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 16(1), 367-383. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91171

Meece, J.L., Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1990). Predictors of math anxiety and its influence on young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics. Journal of Educational Psychology, 82(1), 60-70.

Mendes, A. C, & Carmo, J. S. (2014). Atribuições dadas à matemática e ansiedade ante a matemática: o relato de alguns estudantes do ensino fundamental. Bolema, 28(50), 1368 - 1385. https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a18

Meyer, K., Castilho, K. C., & Carmo, J. S. (2023). Ansiedade matemática e a relação entre família, estilo parental e status socioeconômico. Cadernos de Pesquisa, 53, e09989, 1-20. https://doi.org/10.1590/198053149989

Moliner, L., & Alegre, F. (2020). Effects of peer tutoring on middle school students’ mathematics self-concepts. PLoSONE, 15(4): e0231410, 1-17. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231410

Moura-Silva, M. G., Bento-Torres, J., & Goncalves, T. O. (2020). Bases Neurais da Ansiedade Matemática: implicações para o processo de ensino-aprendizagem. Bolema, 34(66), 246-267. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a12

Núñez-Peña, M. I., Guilera, G., & Suárez-Pellicioni, M. (2014). The single-item math anxiety scale: An alternative way of measuring mathematical anxiety. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(4), 306-317. https://doi.org/10.1177/0734282913508528

Oliveira, L. F., & Silva, J. M. O. (2024). Ansiedade matemática em professores que ensinam matemática. Boletim de Conjuntura (BOCA), 17(49), 38–53. https://doi.org/10.5281/zenodo.10465962

Paladini, E. P. (2019). Gestão da Qualidade: teoria e prática (4th ed.). Atlas.

Park, D., Ramirez, G., & Beilock, S. L. (2014). The role of expressive writing in math anxiety. Journal of Experimental Psychology: Applied, 20(2), 103-111. https://doi.org/10.1037/xap0000013

Passolunghi, M. C., Vitta, P., & Pelizoni, S. (2020). Math anxiety and math achievement: the effects of emotional and math strategy training. Developmental Science, 23(6), e12964. https://doi.org/10.1111/desc.12964

Project Management Institute. (2012). Guia PMBOK:Um Guia de Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (5th. ed.). PMI.

Observatório FIESC. (2021, 1 de novembro). Profissões Do Futuro. FIESC.https://observatorio.fiesc.com.br/publicacoes/mulheres-representam-apenas-247-dos-empregados-no-setor-stem

Putwain, D. W., & Symes, W. (2011). Teachers ́use of fear appeals in the mathematics classroom: worrying or motivating students? British Journal of Educational Psychology, 81, 456-474. https://doi.org/10.1348/2044-8279.002005

Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: Past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational psychologist, 53(3), 145-164. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1447384

Ruff, S. E., & Boes, S. R. (2014). The sum of all fears: the effects of math anxiety on math achievement in fifth grade students and the implications for school counselors. Georgia School Counselors Association Journal, 21(1).

Samuel, T., & Warner, J. (2021). “I can math!”: Reducing math anxiety and increasing math self-efficacy using a mindfulness and growth mindset-based intervention in first-year students. Community College Journal of Research and Practice, 45(3), 205-222. https://doi.org/10.1080/10668926.2019.1666063

Santos, F. H., Silva, P. A., Ribeiro, F. S., Dias, A. L. R. P., Frigério, M. C., Dellatolas, G., & Aster, M. V. (2012). Number processing and calculation in Brazilian Children Aged 7-12 years. The Spanish Journal of Psychology, 15(2). https://doi.org/10.5209/rev_sjop.2012.v15.n2.38862

Sari, M. H. (2014). Developing a mathematics teaching anxiety scale for classroom teachers. Elementary Education Online, 13(4), 1296-1310. https://doi.org/10.17051/io.2014.11721

Schaeffer, M. W., Rozek, C. S., Berkowitz, T., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2018). Disassociating the relation between parents’ math anxiety and children’s math achievement: Long-term effects of a math app intervention. Journal of Experimental Psychology: General, 147(12), 1782-1790. https://doi.org/10.1037/xge0000490

Schulz, C. M. (2011). The complete Peanuts: 1979-1980 (1st ed.). Fantagraphics Books.

Silva, E. H. S., Silva, N. S., & Gomes, A. E. F. (2021). Representações sociais da matemática entre estudantes do ensino fundamental frente à análise da ansiedade à matemática e à matofobia. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(11), 1193–1199. https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3162

Silva, I. B., & Maximino, C. (2023). Ansiedade à Matemática: aspectos atitudinais e pressão social. Ensino & Multidisciplinaridade, 8(2), e0822, 1–9. https://doi.org/10.18764/2447-5777v8n2.2022.8

Simões, I., & Silva, J. T. (2022). Ansiedade matemática: Uma visão global acerca da sua origem, impacto e possíveis intervenções. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 9(1), 19-38. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.1.8691

Sorvo, R., Koponen, T., Viholainen, H., Aro, T., Räikkönen, E., Peura, P., Dowker, A., & Aro, M. (2017). Math anxiety and its relationship with basic arithmetic skills among primary school children. Br J Educ Psychol, 87(3), 309-327. https://doi.org/10.1111/bjep.12151

Suárez-Pellicioni, M., Núñez-Peña, M. I., & Colomé, A. (2016). Math anxiety: A review of its cognitive consequences, psychophysiological correlates, and brain bases. Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience, 16, 3-22. https://doi.org/10.3758/s13415-015-0370-7

Suinn, R. M., & Winston, E. H. (2003). The mathematics anxiety rating scale, a brief version: psychometric data. Psychological Reports, 92(1), 167-173. https://doi.org/10.2466/pr0.2003.92.1.167

Supekar, K., Iuculano, T., Chen, L., & Menon, V. (2015). Remediation of childhood math anxiety and associated neural circuits through cognitive tutoring. Journal Neurosci, 35(36), 12574-12583. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.0786-15.2015

Thien, L. M., & Ong, M. Y. (2015). Malaysian and Singaporean students’ affective characteristics and mathematics performance: Evidence from PISA 2012. Springer Plus, 4, Article 563. https://doi.org/10.1186/s40064-015-1358-z

Tobias; S. (1987). Succeed with Math: Every Student's Guide to Conquering Math Anxiety. College Entrance Examination Board.

Vukovic, R. K., Roberts, S. O., & Wright, L. G. (2014). From parental involvement to children’s mathematical performance: The role of mathematics anxiety. Early Education and Development, 24(4), 446-467. http://dx.doi.org/10.1080/10409289.2012.693430

Xie, F., & Derakhshan, A. (2021). A conceptual review of positive teacher interpersonal communication behaviors in the instructional context. Frontiers in psychology, 12, 708490. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.708490

Yi, H.; Na, W. (2020). How are maths-anxious students identified and what are the key predictors of maths anxiety? Insights gained from PISA results for Korean adolescents. Asia Pacific Journal of Education, 40(2), 247-262. https://doi.org/10.1080/02188791.2019.1692782

Young, C. B., Wu, S. S., & Menon, V. (2012). The neurodevelopmental basis of math anxiety. Psychological Science, 23(5), 492-501. https://doi.org/10.1177/0956797611429134

Zanferrari, P. M., Corrêa, C. C., Wen, C. L., & Berretin-Felix, G. (2016). Desenvolvimento e aplicação de instrumento administrativo para orientação das pesquisas em telefonoaudiologia. Revista CEFAC, 18, p. 459-469. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618218815

Published

2025-05-15

Issue

Section

Articles