The development of mathematical reasoning by students in the 5th grade of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e101164

Keywords:

mathematical reasoning processes, 5th grade students, exploratory task, qualitative research, mathematics education

Abstract

Having in mind that a fundamental step in developing mathematical reasoning in the classroom is to better understand how students reason in the context of mathematics, this article analyzes what is revealed about mathematical reasoning when 5th grade students solve na exploratory task. The data was áudio and vídeo recorded and transcribed. These transcripts were analyzed using hermeneutic phenomenology. This analysis sought to understand the processes of conjecturing, generalizing, justifying and investigating the teacher’s interventions as a key process for mobilizing these processes, as well as look in gat the way they appear in the students’ records. The results indicate that carrying out the proposed exploratory task generated fruitful discussions, showing that the students achieved a greater number of conjecturing and generalizing processes, added to the teacher’s interventions, resulting in justifications that help them learn mathematics.

Author Biographies

Adan Santos Martens, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Professor da Carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Instituto Federal do Paraná, Departamento de Matemática, Irati, Paraná, Brasil.

Leandro Quirino dos Anjos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, Brasil. Professor da Secretaria Municipal de Educação de Marialva, Paraná, Brasil.

Marcos Gabriel Buzatto Moreira Bueno, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Acadêmico do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, Cornélio Procópio, Paraná, Brasil.

Eliane Maria de Oliveira Araman, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina, UEL, Paraná, Brasil. Professora na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino6 de Matemática (PPGMAT) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT), Departamento de Matemática, Cornélio Procópio, Paraná, Brasil.

André Luis Trevisan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina, UEL, Paraná, Brasil. Professor na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT), Departamento de Matemática, Ponta Grossa, Paraná, Brasil.

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Published

2025-08-13

Issue

Section

Articles