Mathematical modelling in the early years from a historical-cultural perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e97954

Keywords:

Mathematical modelling, early elementary school, historical-cultural theory

Abstract

This article aims to discuss the role of teacher’s mediation in Mathematical Modelling (MM) activities in the early years of Elementary School from the perspective of Historical-Cultural Theory, based on a research carried out at master's level. The corpus was composed of MM activities described in two dissertations available in the Digital Library of Theses and Dissertations, from which five tasks were selected for analysis. They were developed with classes from the 2nd and 4th years of Elementary School and were analyzed according to the Discursive Textual Analysis, thus obtaining three categories, Mediation in relation to the theme, Mediation in relation to the problem and Mediation in relation to validation. The analyzes have highlighted the importance of teacher’s mediation and interaction among students during the implementation of MM activities as a promoter of learning and development of higher psychic functions.

Author Biographies

Margareth Ferreira Miyake, Universidade Estadual do Paraná

Graduada em Pedagogia – licenciatura plena pela Universidade Estadual do Paraná - campus de Campo Mourão. Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PRPGEM), participa do grupo Relação com o Saber e Educação Matemática (ReSEMat) e Grupo de Pesquisa em Estudos em Psicologia Histórico-Cultural (GEPSIC) e atua como Professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental pela Prefeitura Municipal de Campo Mourão.

Amauri Jersi Ceolim, Universidade Estadual do Paraná

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Docente da Universidade Estadual do Paraná – Campus de Campo Mourão, atua no Mestrado em Educação Matemática (PRPGEM), no Grupo de Pesquisa Relação com o Saber e Educação Matemática (ReSEMat) e com pesquisas voltadas à Modelagem Matemática na perspectiva da Educação Matemática.

Alessandra Augusta da Silva, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2015), bolsista do Programa de Doutorado Sanduíche no exterior pela CAPES. Docente vinculada à Universidade Estadual do Paraná, campus de Campo Mourão, lotada no colegiado de Letras – licenciatura dupla e membro dos grupos de pesquisa LIDERE - Linguagem, Desenvolvimento e Suas Relações (LIDERE) e ReSEMat - Relação com o Saber e Educação Matemática.

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Published

2025-09-09

Issue

Section

Articles