Interdisciplinary projects: an alternative to work with environmental themes in math classes

Authors

  • Cláudio Cristiano Liell Universidade Luterana do Brasil
  • Arno Bayer Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p329

Abstract

This study, part of a doctoral research, presents the results of a continued formation in environmental education and math for math teachers, focused on the construction of seven interdisciplinary projects involving environmental issues, developed in the final years of municipal and state elementary schools of São Sebastião do Caí. The projects addressed the theme of water, waste, pollution, wildlife, vegetation, energy, the areas of permanent preservation and were mainly constituted by mathematical games, mathematical problem situations involving environmental issues, field trips, research on the school surroundings, essays, lectures, awareness campaigns and bibliographic research in electronic media. The development of the projects showed that the students developed an environmental awareness of the local environmental issues and influenced the practices of educators in relation to environmental themes, because they worked in their classes with activities that relate everyday situations with formal education.

Author Biographies

Cláudio Cristiano Liell, Universidade Luterana do Brasil

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática (ULBRA), Mestre em Ensino de Ciências Exatas pela UNIVATES (2012), especialista em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2002), graduado em MATEMÁTICA pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995) e graduado em Ciências pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1991). Atualmente é Secretário de Educação de São Sebastião do Caí – RS e professor das Faculdades Anhanguera, CESF e FAMUR. Licenciado da função de professor do Governo do Estado do Rio Grande do Sul e da Sociedade Educacional Padre Norberto Didone.

Arno Bayer, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Matemática pela Faculdade Porto Alegrense (1974) e doutorado em Educação pela Universidad Pontificia de Salamanca (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Luterana do Brasil e professor orientador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) no Mestrado e Doutorado. Avaliador de Curso de Graduação e Avaliador Institucional do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Estatística, Ensino Médio, Estatística e Educação Matemática.

Published

2016-11-24

Issue

Section

Artigos