The purposes of science education in the science/biology minimum curriculum: a discursive analysis of the state schools in Rio de Janeiro

Authors

  • Gabriela Ventura Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Mesquita
  • Laísa Freire Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p305

Abstract

Based on the theoretical-methodological approach of the Critical Discourse Analysis, the aim of this study was to analyze the texts of introduction and presentation of the Science/Biology Minimum Curriculum in the state of Rio de Janeiro. While analyzing the texts, we sought to comprehend how the educational purposes of Science Education are represented in the discourse. By analyzing these representations, we were able to identify discourses on the development of new relationships between humans and nature and also on the importance of understanding the scientific and technological production processes in the current scenario. Based on these analyses, we seek to improve the dialogue between Science Education and Critical Environmental Education regarding the challenges that the environmental debate points to the critical approach of the relationship between human beings and the environment.

Author Biographies

Gabriela Ventura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Mesquita

Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestrado em Ensino de Ciências pelo Programa em Ensino em Biociências e Saúde – Instituto Oswaldo Cruz/ Fundação Oswaldo Cruz. Doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde do Núcleo de Tecnologia Educacional em Educação e Saúde (NUTES) da UFRJ. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro –IFRJ / Campus Mesquita. Orienta no Programa de Pós-graduação lato sensu em Educação e Divulgação Científica do Campus Mesquita/IFRJ.

Laísa Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestrado em Ciências pela Escola Nacional de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz. Doutorado em Educação em Ciências e Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde - NUTES/UFRJ com estágio de doutorado na Universitat Autònoma de Barcelona - Catalunya. Professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro e trabalha no Instituto de Biologia, departamento de Ecologia, no laboratório de Limnologia. Orienta no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde do Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde/UFRJ e no Programa de Pós-graduação em Ciências Ambientais e Conservação (NUPEM/UFRJ).

Published

2017-05-30

Issue

Section

Artigos