The conception of pre-service students about biosafety on teachers’activities for teaching practices on science and biology

Authors

  • Kênio Erithon Cavalcante Lima Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p97

Abstract

Biosafety sets the necessary parameters and guidelines to all educational levels when it comes to performing Natural Sciences-related experimental practical activities in the laboratory and in the field, in order to minimize the risks of accidents when handling animals, sharp objects and toxic substances. Aiming at knowing future Science and Biology teachers’ conceptions about Biosafety applicability, we analyzed conceptual maps and answers to questions regarding cautions and alternatives related to experimental practices. It was found that the subject is little explored during teachers’ trainings. It is necessary to enlarge the knowledge on the subject during the training periods or do it by means of guidelines that discuss and guide teachers and students in the fundamental and/or higher education levels on caution procedures to minimize accident risks and set alternatives to teaching activities in practical classes.

Author Biography

Kênio Erithon Cavalcante Lima, Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco (2002), Mestre em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2015). Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal de Pernambuco, com estudos e pesquisas no Impacto da Interiorização do Ensino Superior Público na formação de professores e na Produção e Avaliação de Recursos Didáticos para o ensino de Ciências e Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Ciências, Formação de Professores; Divulgação Científica “Feiras de Ciências”, Ensino de Biologia, Educação Básica Pública e Popularização do Conhecimento Científico.

Published

2017-05-30

Issue

Section

Artigos