Processes of comprehension by the teacher in initial formation when teaching first-degree function considering the use of software

Authors

  • Karla Priscila Schreiber Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande
  • Isabel Koltermann Battisti Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p127

Abstract

This paper aims to discuss about comprehension processes by teachers teaching first-degree Function in an initial training, considering the use of software and involving the understanding of the concept, the didactic knowledge, the students’ comprehension and the way they learn such content. This discussion has derived from a case study considering the experience of a supervised training in a high school mathematics course in a public school. These experiences were recorded and transcribed, and were taken into account in the analyses as well as the planning. The analyses were grounded on authors such as Shulman, Tardif, Freire and Gauthier et al, who have addressed knowledges regarded as necessary to the teaching practice. This research has favored the reflection on how important are both the understanding of the concept to be taught and the methodology for the teacher to be able to establish processes of conceptual elaboration by the students.

Author Biographies

Karla Priscila Schreiber, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande

Licenciada em Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2012). Especialista em Matemática Financeira e Estatística pela Universidade Candido Mendes (2017). Mestre em Biometria e Estatística Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2015). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Integrante do grupo de pesquisa EduEst - Grupo de Pesquisa em Educação Estatística da Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

Isabel Koltermann Battisti, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena Habilitação em Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), é Especialista em Educação Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2004), mestre pelo Programa de Mestrado em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Doutora pelo Programa em Educação nas Ciências- UNIJUÍ. Atua como professora da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Docente do DCEEng - Departamento de Ciências Exatas e Engenharias, é responsável pelo Laboratório de Ensino de Matemática, coordena o subprojeto área Matemática do PIBID/UNIJUÍ. Tem vasta experiência na educação básica. Temáticas de pesquisa em Educação Matemática: processo de ensinar e aprender matemática, apropriação pelo aluno/acadêmico de significações de conceitos matemáticos, sistematicidade de conceitos matemáticos, linguagem matemática, abordagem histórico-cultural, teoria da atividade e formação de professor de matemática, mediação em aulas de matemática. Integrante do Grupo de Pesquisa - GEEM - Grupo Estudos em Educação Matemática. 

Published

2017-11-24

Issue

Section

Artigos