Beginner´s science, technology, engineering and mathematics undergraduate students preconceptions about the visualization of the same moon´s face from earth reference frame

Authors

  • Adriano Luiz Fagundes Universidade Federal de Santa Catarina
  • Tatiana da Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marta Feijó Barroso Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p223

Abstract

In this work were identified four well-defined preconceptions about the possibility of viewing the same lunar´s face from the Earth reference frame presented by university student’s beginners in a STEM course. They are the Moon without rotation (MNR), the Moon´s rotation as a counter justification (MWR), the synchronization between Earth´s rotation and Moon´s (ERD) and, finally, the confusion with the phases of the Moon (MPC). We present the learning outcomes from 77 students after independent use of an animation on the subject. They show that half turn out to correctly explain the phenomenon and about 40% remains with one of those preconceptions after intervention.

Author Biographies

Adriano Luiz Fagundes, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Física pela UFSC. Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC. Atuou como bolsista estágio-docência e articulador pedagógico pelo Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa no Timor-Leste (PQLP) entre abril de 2014 e julho de 2015. Atualmente é doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC

Tatiana da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Física (IF/UFRJ), Professora Associada I do Departamento de Física (UFSC). Experiência em desenvolvimento de materiais didáticos hipermídia para educação na modalidade a distância. É orientadora de mestrado e doutorado do PPGECT/UFSC e integrante do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física (FSC/CFM/UFSC).

Marta Feijó Barroso, Universidade Federal do Rio de Janeiro

É graduada em Física pela UFRJ. Mestre e doutora em Física pela UFRJ. Desenvolveu atividades de pós-doutoramento (1994 a 1996) no ECT* (Trento, Itália), em temas de física nuclear de altas energias, e (em 2007) no Departamento de Educação da PUC-RJ, em temas relacionados à avaliação em ensino de ciências. Atualmente é professora associada do Instituto de Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem interesse na área de Ensino de Física e de Ciências, e em Física.

Published

2017-11-24

Issue

Section

Artigos