The definition of function: operationalize to articulate and articulate to understand

Authors

  • Jerson Sandro Santos de Souza Universidade Federal do Amazonas
  • Leandro de Oliveira Souza Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p125

Abstract

To understand a mathematical concept it is needed to knowing to articulate the multiple representations of these concept. Articulate the representations of the concept of function it is not just about knowing how to identify if a table, diagram or graphics represents a function, imply to building a semantic knowledge of the concept. We believe that the articulation between various representations could be managed by the definition of function that learners would adopt. Not any definition, but one that be used and reach all representations, what we call operationalization of the definition of function. In this paper, our aim is to reflect about how to favoring the operationalization of the definition of function by learners. For this, we made a bibliographical survey focusing on the analysis of the historical-epistemological development of the concept of function, and a discussion on the multiple representations of this concept. We conclude by presenting three categories that we believe would favor the operationalization of the definition of function and that could be object of study in future projects.

Author Biographies

Jerson Sandro Santos de Souza, Universidade Federal do Amazonas

É licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2013) e mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pela mesma instituição. Dedica-se ao estudo dos processos de ensino-aprendizagem em Ciências e Matemática. Atua como professor de Matemática do ensino básico.

Leandro de Oliveira Souza, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (2013), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (2009), Pós-graduação em Ensino de Matemática pela Universidade Braz Cubas (2003), graduação em Pedagogia com hab. em administração e supervisão pela Universidade Guarulhos (2006) e graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Braz Cubas (2001). Atualmente é professor da Universidade Federal de Uberlândia (UFU/FACIP), e orienta pelos programas de Pós-graduação em Ciências e Tecnologia para Recursos Amazônicos (UFAM) e de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (UFAM). Participa do grupo de pesquisas GEPEE, produzindo pesquisas na área de ensino de probabilidade e estatística, tecnologia, educação estatística e formação de professores.

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos