Religious beliefs and evolution: a model for the dialogue in classroom

Authors

  • Pedro Pinheiro Teixeira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Ralph Levinson University College London

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p195

Abstract

Evolutionary theory is defended as an organizing axis for biology teaching, but there are difficulties to do so, including conflicts with some religious orientations that perform literal readings of the Bible, such as Pentecostalism. In this research, we sought to understand how the teaching of evolution is developed in contexts of great presence of Pentecostal students. For this purpose, we have investigated two schools with large numbers of Pentecostal students by means of observation, interviews and questionnaires. The results show that when teachers discuss evolution, they dismiss or show fear of students’ religious ideas or introduce their own personal beliefs. We propose a model of dialogue, based on the Habermas’s idea of discourse and France’s idea of search space, where common ground can be found to promote the understanding of evolution without the intention of converting different views. We show the possibilities for the model applied to our data and point to future developments.

Author Biographies

Pedro Pinheiro Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

É doutor em Ciências Humanas (Educação) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), tendo realizado período sanduíche no Institute of Education da University College London (UCL IOE, UK) sob a supervisão do professor Ralph Levinson. É mestre em Educação pela PUC-Rio e licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Desenvolve pesquisas em Educação e Ensino de Biologia, com foco em evolução, criacionismo, ciência, religião, diversidade e interculturalidade em contextos escolares. É professor do Curso de Especialização Saberes e Práticas na Educação Básica (CESPEB-UFRJ). Atua na educação básica como professor de Biologia e Ciências no Ensino Fundamental e Ensino Médio do Colégio de Aplicação da UFRJ e na rede particular.

Ralph Levinson, University College London

é bacharel em Biological Chemistry and Zoology (University of Hull), PGCE (Biology, King’s College) possui mestrado em Education (Open University) e PhD em Education (University of London), University of London é professor de Educação no Instituto de Educação da Universidade de Londres. É diretor  e professor do programa de Mestrado em Educação em Ciências e orientador de teses de doutorado. Atua, ainda, como professor nos programas de formação inicial e continuada de professores. Seus principais interesses de pesquisa são questões sócio-científicas e alfabetização científica, ciência e justiça social, educação científica e criatividade, educação em química e pedagogia em ciências. Coordena projetos de pesquisa para organizações como o Banco Mundial, o Wellcome Trust, a British Academy e faz parte de dois projetos da União Europeia, além de parcerias com pesquisadores em diversos outros países, incluindo o Brasil.

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos