Argumentation and investigative experimentation in teaching mathematics

Authors

  • Willa Nayana Corrêa Almeida Universidade Federal do Pará
  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p57

Abstract

The present study started from the reflection of our own practice, in which we sought to analyze the contributions of the interventions of the teacher-monitor for the emergence and development of the argumentation among students participating in a Science Club, during an investigative experimental activity on the introductory concepts of area and perimeter. The research is characterized as qualitative, using Content Analysis to interpret the information gathered from video recordings. Seven students participated as subjects. The space investigated is considered an alternative environment destined to the teaching, research and extension of didactic actions directed to Sciences and Mathematics. During the analyzes we realized that our interventions as teacher-monitor helped in the emergence of argumentation and in the construction of mathematical knowledge. We have found that complete argumentative organisms have emerged according to the Toulmin pattern, as well as various forms of action and thought.

Author Biographies

Willa Nayana Corrêa Almeida, Universidade Federal do Pará

Licenciada Plena em Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e em Pedagogia pela Universidade Cruzeiro do Sul. Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física pela Faculdade de Educação Regional Serrana. Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora-monitora do Clube de Ciências “Prof. Dr. Cristovam W. P. Diniz” da Universidade Federal do Pará (Campus Castanhal).

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Pós-doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto. Docente da Universidade Federal do Pará. Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Coordenador do Clube de Ciências “Prof. Dr. Cristovam W. P. Diniz” da Universidade Federal do Pará (Campus Castanhal).

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos