Fiction–Friction: operating air openings and producing mathematical education with/from/with/for field education

Authors

  • Ronilce Maira Garcia Lopes Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho", campus Rio Claro
  • Diego Matos Gondim Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho", campus Rio Claro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p87

Abstract

This article has as scope to entangle in the strangeness of a dissertation titled: Stories of a (re)research in a school of the field with teachers who teach Mathematics. To do so, the article rubs the fiction of some parts of the dissertation: in the first act there are four episodes with interventions and in the second act, documents are presented on Field Education and it is discussed how Mathematics Education has rubbed itself from/with/with/for Field Education. In this way, the strands drawn here are entangled in the tangle of a Dissertation that finds in fiction a way of rubbing some events/strangles experienced by a (re)search in the existential territories of lives.

Author Biographies

Ronilce Maira Garcia Lopes, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho", campus Rio Claro

É mestra em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” (UNESP-Rio Claro). Atualmente é bolsista de Doutorado pela CAPES, sendo aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na mesma instituição. Possui Graduação em Matemática – Licenciatura pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, câmpus de Paranaíba (UFMS/Cpar). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Tem pesquisado as relações entre Educação Matemática e Educação do Campo.

Diego Matos Gondim, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho", campus Rio Claro

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” (UNESP-Rio Claro). Doutorando em Educação Matemática, pela mesma instituição. Pesquisa em Educação Matemática com ênfase em Filosofia da Matemática e da Educação Matemática, História da Matemática e Etnomatemática, atuando nos seguintes temas: filosofia contemporânea francesa, formação da sociedade contemporânea, lugar-espaço-tempo, sala de aula, ensinar e aprender e... Atualmente tem focado nas produções de si (e dos comuns) pensando um lugar-espaço-tempo do acontecimento, que é todo coetâneo, e faz-se corpo ético e estético e político e... nas sociedades contemporâneas.

 

Published

2018-12-12

Issue

Section

Edição temática