Astronomy, playfulness, scientific enculturation: an extension project aimed at children and young people with indicators of high abilities
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p111Abstract
We report in this work a didactic experience that sought to disseminate concepts and discuss astronomical phenomena with young students of Elementary School (ES) with indicators of high abilities, within the scope of a university extension project developed in partnership with the Resource Room for High Abilities / Giftedness, which brings together students of public basic education at the ES Jean Piaget in Porto Alegre, RS. A preliminary qualitative analysis of some teaching episodes is offered and provides evidence that activities involving ludicity and stimulation to interaction and dialogue tended to favor engagement, socialisation and enculturation of scientific concepts. Some reflections on the importance of this type of project and activities focused on diversity in the scientific education are also offered throughout the text.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY