Astronomy, playfulness, scientific enculturation: an extension project aimed at children and young people with indicators of high abilities

Authors

  • Alan Alves Brito Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Neusa Teresinha Massoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p111

Abstract

We report in this work a didactic experience that sought to disseminate concepts and discuss astronomical phenomena with young students of Elementary School (ES) with indicators of high abilities, within the scope of a university extension project developed in partnership with the Resource Room for High Abilities / Giftedness, which brings together students of public basic education at the ES Jean Piaget in Porto Alegre, RS. A preliminary qualitative analysis of some teaching episodes is offered and provides evidence that activities involving ludicity and stimulation to interaction and dialogue tended to favor engagement, socialisation and enculturation of scientific concepts. Some reflections on the importance of this type of project and activities focused on diversity in the scientific education are also offered throughout the text.

Author Biographies

Alan Alves Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

O autor é Bacharel em Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2002), Mestre (2004) e Doutor (2008) em Ciências (Astrofísica Estelar) pelo Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP. Foi pesquisador visitante em centros de pesquisa em Portugal e Alemanha. Realizou estágios de pós-doutorado no Chile e na Austrália (Super Science Fellow). Atualmente é Professor Adjunto no Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa, extensão e gestão. Tem experiência na área de Astrofísica Estelar e está interessado, principalmente, nos estudos da evolução química de diferentes populações estelares da Via Láctea e em temas relacionados à Educação em Astronomia e à Divulgação da Ciência. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Física e em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS. Membro da SBPC, SAB, SBF, ABPN, foi eleito em 2014 Membro Correspondente da Academia de Ciências da Bahia e, desde 2017, é diretor do Observatório Astronômico da UFRGS.

Neusa Teresinha Massoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada (2000), Mestre em Física (2005) e Doutora em Ciências (2010) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, área de concentração: Ensino de Física; atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS, onde atua no ensino, pesquisa e extensão.

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos