Learning constraints within communities of practice of mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p227Abstract
The main goal of this paper is to investigate the contextual elements of Communities of Practice (CoPs) of elementary and secondary school Mathematics Teachers that offer learning opportunities to teachers who participate in them. The analysis, supported by the Grounded Theory, cover papers, theses and dissertations whose findings are associated to events highlighted within CoP. The overall findings offer a framework of teachers' learning career, from the following conditions: (i) engagement of roaming; (ii) repertoires sharing; (iii) joint commitment; (iv) dynamics of group/community; (v) shared and supported reflections; (vi) relationship of confidence and respect; (vii) vulnerability spaces and mediated agency; and (viii) dynamic nature of the expert and role of the trainer(s). In these terms, the findings suggest recognizing the Communities of Practice as a privileged environment for professional development of elementary and secondary school Mathematics teachers.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY