Learning constraints within communities of practice of mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p227

Abstract

The main goal of this paper is to investigate the contextual elements of Communities of Practice (CoPs) of elementary and secondary school Mathematics Teachers that offer learning opportunities to teachers who participate in them. The analysis, supported by the Grounded Theory, cover papers, theses and dissertations whose findings are associated to events highlighted within CoP. The overall findings offer a framework of teachers' learning career, from the following conditions: (i) engagement of roaming; (ii) repertoires sharing; (iii) joint commitment; (iv) dynamics of group/community; (v) shared and supported reflections; (vi) relationship of confidence and respect; (vii) vulnerability spaces and mediated agency; and (viii) dynamic nature of the expert and role of the trainer(s). In these terms, the findings suggest recognizing the Communities of Practice as a privileged environment for professional development of elementary and secondary school Mathematics teachers.

Author Biographies

Everton José Goldoni Estevam, Universidade Estadual do Paraná

Licenciado em Matemática (2006) e Mestre em Educação (2010) pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP/PP e Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2015) pela Universidade Estadual de Londrina - UEL. Professor Adjunto do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, Campus de União da Vitória, em que desenvolve pesquisas na área de formação de professores que ensinam Matemática, práticas pedagógicas e formativas e Educação Estatística. É membro do GT12 da SBEM: Ensino de Probabilidade e Estatística, vice-líder do Getiem - Grupo de Estudos Teóricos e Investigativos em Educação Matemática (UNESPAR-UV) e membro do Gepefopem - Grupo de Estudo e Pesquisa sobre a Formação de Professores que ensinam Matemática (UEL).

Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino, Universidade Estadual de Londrina

Licenciada em Matemática (UNESP/PP, 1988), mestre em Educação Matemática (UNESP/RC, 1997), e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2003), área de concentração: Ensino de Ciências e Matemática. Bolsista produtividade do CNPq, Professora Titular da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Vice-Diretora do Centro de Ciências Exatas (CCE). Atua no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM-UEL), o qual coordenou no período de agosto/2009 a maio/2013. Desenvolve pesquisas na linha de Educação Matemática e Formação de professores que ensinam Matemática. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores que ensinam Matemática (Gepefopem) e participa do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da UEL. Atuou como uma das coordenadoras do GT de Formação de Professores que Ensinam Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), período de 2007-2009. Integra o Conselho Fiscal da SBEM (gestão 2016 - 2019). A partir de 2016, passou a fazer parte da Comissão Editorial Nacional da SBEM.

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos