Food habits and concepts of balanced nutrition: an investigation with 8th graders of in an elementary school

Authors

  • Camila Maria Bandeira Scheunemann Universidade Luterana do Brasil
  • Paulo Tadeu Campos Lopes Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p279

Abstract

The objective of this study was to investigate the concepts Elementary School students have of food habits and balanced nutrition. This qualitative exploratory study included 15 8th grade students of an elementary school in northwestern Rio Grande do Sul state, Brazil. Data were collected using a questionnaire and assessed based on the content analysis approach. The results showed that students have a certain degree of knowledge about the importance of a varied diet to health. In addition, they expressed several concepts of balanced nutrition, some of which were spontaneous in character, while others revealed a narrower relationship with associated scientific knowledge. Despite that, some concepts lacked consistency concerning the topic, indicating the need for further in-depth discussions about it.

Author Biographies

Camila Maria Bandeira Scheunemann, Universidade Luterana do Brasil

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2013). Especialista em Metodologia do Ensino de Biologia e Química pelo Centro Universitário Internacional UNINTER (2015). Especialista em Metodologia do Ensino na Educação Superior pelo Centro Universitário Internacional UNINTER (2016). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2018). Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil.

Paulo Tadeu Campos Lopes, Universidade Luterana do Brasil

Licenciado em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestre em Microbiologia Agrícola e do Ambiente e Doutor em Fitotecnia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professor pesquisador da Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), atuando em cursos de graduação e de pós-graduação strictu sensu. É líder do Grupo de Pesquisa Tecnologias Digitais no Ensino de Ciências, vinculado ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática.

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos