Multiplicity of Mathematical Kknowledge in the Rural Education

Authors

  • Línlya Sachs Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p9

Abstract

This paper aims to address the multiplicity of mathematical knowledge in the context of rural education. Two questions guide the discussion: (a) There is much talk of “knowledge accumulated by mankind”; what knowledge is this and what “mankind” is this?; (b) What knowledge has space in school curricula (especially in mathematics classes)? With regard to question (b), an analysis is made of a collection of textbooks intended for rural schools; and, to answer question (a), in a movement of “going to local knowledge”, the tasks proposed by teachers of initial years of elementary school in a rural school are analyzed, and the statements of these teachers about these tasks. With this discussion, one argues in favor of non-belief in the uniformity of mathematical knowledge, but in the multiplicity of knowledge.

Author Biography

Línlya Sachs, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, câmpus de Cornélio Procópio, e professora permanente do Mestrado Profissional em Ensino de Matemática, oferecido pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, multicâmpus Londrina e Cornélio Procópio. Graduada em bacharelado e licenciatura em Matemática pela Universidade de São Paulo, mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina, doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Seus interesses de pesquisa são relacionados a Educação Matemática, Educação do Campo, Currículo, Etnomatemática e Formação de Professores.

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Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos