Learn with modelling: relations between modelling (mathematics) and creative processes

Authors

  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Valderez Marina do Rosário Lima Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p241

Abstract

This theoretical article aims to present a proposal methodological model, constructed from a research that analyzed the relationships between the creative processes of different professionals and modeling procedures (mathematics). The proposalThe model, called learning with modeling, is based on the theoretical ideas of Rodney Bassanezi and Maria Salett Biembengut. The results of the research that originated this paper was carried out with 10 professionals from different branches, their results encouraged the publication of this proposal theoretical results. Pathways to use as a pedagogical practice are modeling, through learning with modeling, in the search to develop creativity and communication, in order to value the student's culture and surroundings. As results the categories are presented: Intention - choice of the theme to be developed; Projection - familiarization with the subject, search for subsidies; Creation - preparation of first sketches and 'product' (model); Product - validation and evaluation of the model. Considerations and recommendations about education suggest ways of using learning with modeling as a pedagogical alternative for any year of schooling and discipline.

Author Biographies

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS (2016), com período de estágio doutoral realizado na Universidade de Salamanca (USAL), Espanha. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (2012), Especialização em Educação Matemática (2010), Especialização em Educação - Ênfase em Gestão de Polos (2013). Licenciatura em Matemática (2003) e Licenciatura em Pedagogia (2018). Possui experiência na Educação Básica, Ensino Fundamental e Médio. Atualmente é professora visitante na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) - Ilhéus, Bahia, atuando como docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PPGEM_UESC). É líder do Grupo de Pesquisa Educação Matemática e Diversidade Cultural (GPEMDiC). Linha de Investigação: Aprendizagem e Formação de Professores; Tendências da Educação Matemática, em especial Modelagem Matemática e Etnomatemática.

Valderez Marina do Rosário Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Primeiro Grau (1977), graduação em Licenciatura em Ciências Habilitação em Biologia (1980), mestrado em Educação (1998) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003). Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com atividades docentes no Curso de Pedagogia da Escola de Humanidades. É professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Escola de Humanidades) e em Educação em Ciências e Matemática (Escola de Ciências). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, desenvolvendo pesquisas nos seguintes temas: educar pela pesquisa, ciências, feiras e clubes de Ciências, educação e avaliação, formação continuada de professores.

 

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Published

2019-11-29

Issue

Section

Artigos