Contributions of a continued education course for the promotion of the scientific literacy of teachers at Museu da Terra e da Vida

Authors

  • Cristiane Pscheidt Universidade do Contestado
  • Leonir Lorenzetti Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p155

Abstract

The article analyzes the contributions of a continuing education course developed at the Museu da Terra e da Vida (Life and Earth Museum), aiming the promotion of the Scientific Literacy for initial years teachers of Mafra municipality public education (Santa Catarina State, Brazil). The study is characterized as a pedagogical intervention of qualitative nature, which uses the Discursive Textual Analysis methodology. Dialogues transcription and logbooks were used as sources to analyze the presence of scientific literacy indicators at non-formal spaces. Besides the Pedagogical emerging indicator, the following indicators were evidenced and characterized: scientific, institutional, social and aesthetic / affective interface. The course contributed to the articulation of the museum's activities with the school context, encouraging the improvement of science education in the early years, as well as scientific literacy and the means for its practice

Author Biographies

Cristiane Pscheidt, Universidade do Contestado

Possui graduação em Ciência Biológicas-Bacharel e Licenciatura pela Universidade do Contestado, Mestrado em Educação em Ciências e Matemática, linha de pesquisa Educação em Ciências, pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente atua como professora pesquisadora no Centro Paleontológico (CENPALEO) da Universidade do Contestado-Mafra. Atua em diversas atividades do CENPALEO, principal direcionamento a educação não formal.

Leonir Lorenzetti, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Ciências Habilitação em Biologia pela Universidade do Contestado, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor da Universidade Federal do Paraná, atuando no Departamento de Química e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, atuando na Linha Educação em Ciências. Atua também no Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Líder do Grupo de Pesquisa Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciência. Atuou no Pibid como Coordenador de Área de Gestão de Processos Educacionais no período de 2014 a 2018. Atua no Programa Licenciar da UFPR. Coordenada o Pibid de Ciências Biológicas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências e Ensino de Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Alfabetização Científica e Tecnológica, CTSA, Educação Ambiental, Formação de Professores, Epistemologia de Fleck, Pesquisa do Estado da Arte.

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Published

2020-05-13

Issue

Section

Artigos